Üzleti elemzőként szoktál hasonló helyzetbe kerülni, amikor munkádat végezve hozod az értékesebbnél-értékesebb kérdéseket és az érintettek pedig azt érzik, hogy kötekedsz velük?
Kritikusan gondolkodunk és ezt a gondolkodást kérdezéstechnikával tudjuk a külvilág felé kommunikálni. Business analystként bennünket energetizál, hogy felfedezzük a GAP-eket, a hiányokat helyezzük előtérbe, kritikusan kérdezzünk és tárjuk fel a gondolatok mélyebb rétegeit.
Az agy akkor dolgozik, amikor kérdez!
Üzleti elemzőként munkaköri leírásunk, hogy agyunkat kérdések létrehozására, majd annak feltevésére használjuk. Amikor a másik fél ezt kritizálásnak érzi, ott érdemes a munkafolyamatunk elején tisztázni a közös megértés érdekében, hogy mi a feladatunk.
Business analystként legértékesebb fegyverünk a kérdés!
Mai bejegyzés során a kérdezés, a feltárás útjához gyűjtöttem hasznos kérdéseket csokorba kötve. Bármikor, amikor információt szükséges feltárnunk, a következő csoportosítás segít megközelíteni akár egy idegen témát már a 0. pontban.
KI
Ki számára értékes az üzleti változás?
Ki számára hátrányos az üzleti változás?
Ki hoz döntést ezzel kapcsolatban?
Kik a legjobban érintettek?
Kivel konzultáljunk?
MI
Mik az erősségek és a gyengeségek?
Mi a másik alternatíva?
Mi az ellenérv?
Mi a legjobb vagy legrosszabb eset?
Mit tehetünk a pozitív változás érdekében?
HOL
Hol találkozunk még ezzel a problémával?
Hol van hasonló koncepció vagy helyzet?
Hol szerezhetünk további információkat?
Hová fordulunk segítségért?
Hol vannak fejlesztendő területek?
MIKOR
Mikor elfogadható vagy elfogadhatatlan az eredmény?
Mikor a legjobb cselekedni?
Mikor tudjuk, hogy sikerrel jártunk?
Mikor számíthatunk erre a változásra?
Mikor kérhetünk segítséget ezzel kapcsolatban?
MIÉRT
Miért merült fel ez a probléma?
Miért releváns ez nekünk?
Miért tartott ennyi ideig?
Miért engedtük, hogy ez megtörténjen?
Miért van erre szükség ma?
HOGYAN
Hogyan okoz problémát?
Hogyan hasznos ez nekünk?
Hogyan árt ez nekünk?
Hogyan változtathatjuk meg?
Hogyan hasonlít ez a helyzet bármelyik másikhoz?
Ne feledjük, hogy a kérdezés nem összetévesztendő a negatív dolgokra fókuszálással. Fontos ezt külön választani. A hiányok, problémák feltárása nem jelenti azt, hogy ami jól működik azt nem feladatunk észrevenni és begyűjteni. Viszont üzleti elemzőként a változás, a GAP feltárása a szerepköri feladatunk.
Van még ott, ahonnan ez jött 😊 Értékes fejlesztendő terület a kérdezéstechnika. Ha te is érzed magadba, hogy ebben a témában lendületet kaphatsz, nézz körül tréningjeim között, de a korábbi bejegyzések is hasznos tudnivalókat adnak a fejlődéshez.