Kötekedés vagy kritikus gondolkodás?

Kritikusan gondolkodunk és ezt a gondolkodást kérdezéstechnikával tudjuk a külvilág felé kommunikálni. Business analystként bennünket energetizál, hogy felfedezzük a GAP-eket, a hiányokat helyezzük előtérbe, kritikusan kérdezzünk és tárjuk fel a gondolatok mélyebb rétegeit.

Üzleti elemzőként szoktál hasonló helyzetbe kerülni, amikor munkádat végezve hozod az értékesebbnél-értékesebb kérdéseket és az érintettek pedig azt érzik, hogy kötekedsz velük?

Kritikusan gondolkodunk és ezt a gondolkodást kérdezéstechnikával tudjuk a külvilág felé kommunikálni. Business analystként bennünket energetizál, hogy felfedezzük a GAP-eket, a hiányokat helyezzük előtérbe, kritikusan kérdezzünk és tárjuk fel a gondolatok mélyebb rétegeit.

Az agy akkor dolgozik, amikor kérdez!

Üzleti elemzőként munkaköri leírásunk, hogy agyunkat kérdések létrehozására, majd annak feltevésére használjuk. Amikor a másik fél ezt kritizálásnak érzi, ott érdemes a munkafolyamatunk elején tisztázni a közös megértés érdekében, hogy mi a feladatunk.

Business analystként legértékesebb fegyverünk a kérdés!

Mai bejegyzés során a kérdezés, a feltárás útjához gyűjtöttem hasznos kérdéseket csokorba kötve. Bármikor, amikor információt szükséges feltárnunk, a következő csoportosítás segít megközelíteni akár egy idegen témát már a 0. pontban.

KI

Ki számára értékes az üzleti változás?
Ki számára hátrányos az üzleti változás?
Ki hoz döntést ezzel kapcsolatban?
Kik a legjobban érintettek?
Kivel konzultáljunk?

MI

Mik az erősségek és a gyengeségek?
Mi a másik alternatíva?
Mi az ellenérv?
Mi a legjobb vagy legrosszabb eset?
Mit tehetünk a pozitív változás érdekében?

HOL

Hol találkozunk még ezzel a problémával?
Hol van hasonló koncepció vagy helyzet?
Hol szerezhetünk további információkat?
Hová fordulunk segítségért?
Hol vannak fejlesztendő területek?

MIKOR

Mikor elfogadható vagy elfogadhatatlan az eredmény?
Mikor a legjobb cselekedni?
Mikor tudjuk, hogy sikerrel jártunk?
Mikor számíthatunk erre a változásra?
Mikor kérhetünk segítséget ezzel kapcsolatban?

MIÉRT

Miért merült fel ez a probléma?
Miért releváns ez nekünk?
Miért tartott ennyi ideig?
Miért engedtük, hogy ez megtörténjen?
Miért van erre szükség ma?

HOGYAN

Hogyan okoz problémát?
Hogyan hasznos ez nekünk?
Hogyan árt ez nekünk?
Hogyan változtathatjuk meg?
Hogyan hasonlít ez a helyzet bármelyik másikhoz?

Ne feledjük, hogy a kérdezés nem összetévesztendő a negatív dolgokra fókuszálással. Fontos ezt külön választani. A hiányok, problémák feltárása nem jelenti azt, hogy ami jól működik azt nem feladatunk észrevenni és begyűjteni. Viszont üzleti elemzőként a változás, a GAP feltárása a szerepköri feladatunk.

Van még ott, ahonnan ez jött 😊 Értékes fejlesztendő terület a kérdezéstechnika. Ha te is érzed magadba, hogy ebben a témában lendületet kaphatsz, nézz körül tréningjeim között, de a korábbi bejegyzések is hasznos tudnivalókat adnak a fejlődéshez.

Mennyire volt értékes, hasznos számodra ez a tartalom?

Mivel hasznosnak, értékesnek találtad...

Oszd meg bátran másokkal is! 🙂

Sajnálom, hogy ez a tartalom most nem nyerte el a tetszésed...

Köszönöm a visszajelzésed, a szavazatod rögzítettük!

Kérlek segítsd a munkámat, és pár mondatban írd meg mit hiányoltál vagy hogyan lenne számodra hasznosabb ez a tartalom?

A fejlődésedhez a következő tréningekkel tudlak hozzásegíteni:

Gintl-Reszegi Mária

2020. július 9.

Szia. Marcsi vagyok. Üzleti elemzés gondolkodás megerősítésével foglalkozom tréningek, mentoringok, tanácsadás és közösségi tevékenységek keretében. Ezt a blogot én írtam neked.

korábbi írások

Szakmai közösség, ami nemcsak tudást, hanem szemléletet is ad

Szakmai közösség, ami nemcsak tudást, hanem szemléletet is ad

„Nem ezt kértétek!” Ezt kaptam visszajelzésként, amikor jeleztem a fejlesztőnek, hogy nem a követelmények szerint működnek bizonyos funkciók a szoftverben. A fejlesztő levezette, hogy a felületen megjelenő hibaüzenet matematikailag megfelel a követelményeknek. És hogy...

A Jövő Üzleti Elemzője: 5 Kulcskérdés, amely Segít Felkészülni a jövőre

A Jövő Üzleti Elemzője: 5 Kulcskérdés, amely Segít Felkészülni a jövőre

A jövő üzleti elemzője számára kulcsfontosságú az alkalmazkodóképesség és az aktív önfejlesztés: a technológiai fejlődés és a munkaerőpiac változásai új készségek elsajátítását teszik szükségessé. A szakmai siker érdekében érdemes tudatosan tervezni, stratégiai gondolkodással dolgozni, értéket teremteni, valamint építeni a szakmai kapcsolatokat és az adatelemző képességeket. Az önreflexió és a célorientált fejlődés elengedhetetlen ahhoz, hogy 2025-ben is versenyképesek maradjunk.

A jelen feltárásának jó kérdései

A jelen feltárásának jó kérdései

A problémák és helyzetek alapos feltárása kulcsfontosságú egy változás vagy projekt sikeréhez. Ez segít megismerni a kiindulási állapotot, értékelni a változás előnyeit és azonosítani a hiányosságokat (GAP-eket). Ehhez különböző kérdéstípusokra van szükség, például általános, „miért”, „hogyan”, „mi történik, ha…?”, valamint időbeli és érintettekre vonatkozó kérdésekre. A kérdések kombinációja biztosítja a teljes kép megértését, ami segíthet az ellenálló témagazdák meggyőzésében is.

címkék

ez megvan már neked?

Business Analyst Körkép 2024

Business Analyst Körkép 2024

2024-ben ismét megkérdeztük az üzleti elemzőket a business analyst lét helyzetéről, kihívásairól és céljairól, az eredményekből pedig megszületett a Business Analyst Körkép 2024. A részletes infografikából megtudhatod, hogyan látják magukat és a szakmát az üzleti elemzők és más projektszereplők.

BA KARAKTER #6 – BA DAY 2024

BA KARAKTER #6 – BA DAY 2024

A BA magazin hatodik száma 2024. november 11-re, a magyar BA DAY napjára jött létre. Ebben a számban többek között olyan kérdésekkel foglalkozunk, hogy miért fontos az elvárás menedzsment, hogyan illeszkedik az üzleti elemzők munkája a Scrum keretrendszerbe és hogy mi a hasonlóság egy BArbeque és a BA munka között.

BA KARAKTER #5 – Transzformáció

BA KARAKTER #5 – Transzformáció

Egy magazin, amelyben arra kaphatunk választ, hogy
• „Miért olyan nehéz transzformációs programot futtatni”.
Szabó Gabriella összegyűjtötte tapasztalatait és best-practice-eit, annak érdekében, hogy ezeket a „mammut” méretű projekteket hatékonyabbá tehessük.

itt követhetsz

Ba Talk - Üzleti elemzés nem csak üzleti elemzőknek

Mária Gintl-Reszegi PMI-PBA

Üzleti elemzés tréner / Mentor / Professional Business Analyst / Insprl alapítója

osztani ér