Üzleti elemző vs tanácsadó

Rendszeresen előfordul a projekt csapatokkal az a helyzet, hogy külső – szervezeten kívülről érkező – segítséget kell bevonni. Mikor örüljünk jobban, ha egy üzleti elemző vagy egy tanácsadó érkezik? És melyikkel járunk jobban? A tanácsadóval vagy az üzleti elemzővel? Egyáltalán tud jobb lenni egyik a másiknál? Ezeket a kérdéseket talán már sokan feltettétek magatoknak, cikkünk ezekre a dilemmákra keresi a választ.

Az alábbi cikk a BA KARAKTER Magazin első számából származik, melyben többféle izgalmas témát tártak fel számunkra üzleti elemzők és projektszereplők.

Olvassátok sok szeretettel Egervári Balázs, Kruppa Barbara és Mezősi József írását:

Az üzleti elemző, mint külső erőforrás

Ahhoz, hogy megválaszoljuk a fenti kérdéseket előszőr is tegyünk egy gyors kitekintést a mai magyarországi munkaerőpiacra és az ott található hangzatos pozíció elnevezésekre, amikor egy vállalat külső erőforrást keres. Bizonyára találkoztatok már hasonlókkal, az üzleti elemzői megnevezés elé írva: IT-, financial-, e-commerce stb. Mit mutat ez meg számunkra? 

Sajnos még ma sem közismert, hogy melyik szakterülethez tartozik egy üzleti elemző.

 A Project Management Institute (PMI) módszertana szerint: nos, egyikhez sem és mindegyikhez egyszerre. Az üzleti elemző szuperképessége pontosan az, hogy modellekben és követelményekben gondolkodik, amelyeket a szakterületi stakeholderek nyelvezetére és az üzleti szakterületek szabályai szerint képes testreszabni. Megteremti ezzel a mindenki által azonosan értelmezett és beszélt közös nyelvezetet.

Miben jelent mást egy tanácsadói munkakör az üzleti elemzőhöz képest?

Tulajdonképpen egy tanácsadó is elláthatja az üzleti elemzői szerepkört. Így joggal merülhet fel a kérdés:

akkor mi a különbség a kettő között? Tapasztalatunk szerint:

A szemléletmód.

Egy tanácsadó munkája során számos különböző felelőségi kört betölthet (persze ha ő csinálja, akkor egyszerre ne ellenőrizze 🙂 ): projektvezető, üzleti elemző, tesztmenedzser, minőségellenőr, fejlesztő, vállalatirányítási- és/vagy stratégiai tanácsadó. És ez csak a sor eleje. Gyakran ezen szerepkörök mögött egy teljes tanácsadói vállalat speciális tudása foglal helyet, amit egy vagy több tanácsadó képvisel a megrendelő felé.

A hiteles képviselethez azonban elégedhetetlen a projekt keretein túl, képesnek lenni, a megrendelő működési-, stratégiai- és (vállalati) politikai törekvései mentén gondolkodni. Mindezt pedig a vállalati hierarchia több szintjére lebontva megtenni. Azaz az üzleti elemző és a tanácsadó közötti legfontosabb különbség a szemléletmód és annak határai, ahogy egy probléma megoldását vagy egy üzleti lehetőséget értelmez.

Mielőtt tovább vizsgálnánk a különbséget az üzleti elemző és a tanácsadó között, vegyük számításba, mi az, amiben azonosak. Fontos közös pont az ügyfelorientáltságon belül az a cél, hogy megtudják azt, hogy VALÓJÁBAN, mit szeretne az ügyfél, az üzleti terület. Sokszor már az elképzelt megoldást mondja el, amely koránt sem biztos, hogy egy igazi gyógyírt jelent a problémájukra

Az üzleti elemzői feladat és a tanácsadói munka elvégzésének felelőssége is közös, külsős munkavállalók esetén.

Céljuk, hogy az elvégzett munka elégedettséget váltson ki az ügyfélből, amely további üzletszerzéssel, ajánlásokkal járhat.

Különbségek a szemléletmódokban

Mit jelent az eltérő szemléletmód? A különbség főleg az analitikusabb, projektszintű megoldásokban mutatkozik meg.

Egy üzleti-, stratégiai tanácsadó komplex, magas szintű igényfelméréssel próbálja az ügyfél által elvártakat, megvalósítható célokként megfogalmazni, és gondoskodni azok transzparens megvalósításáról.

Az ügyfél által álmodott szép, új világot és annak megvalósítására tett javaslatot azonban, a tanácsadónak mindig rugalmasan kell kezelnie, míg az üzleti elemzőnek szigorúan tartania kell magát a product scope-hoz, máskülönben ott találja magát a nem kívánt CR-ek kereszttüzében.

A tanácsadó és az üzleti elemző külön “sapkák”, azonban nem kizárt, hogy egy személy el tudja látni akár a tanácsadó, akár az elemző szerepkörét is, attól függően, melyik sapkát kell éppen felvennie. Itt emelném ki, hogy az, hogy valaki tanácsadó is legyen nem feltétlenül az üzleti elemzői szerepkörben eltöltött évek számától függ.

Tegyük fel, hogy igénybe vettük külső tanácsadó/business analyst segítségét

Ha az adott szervezet rendelkezik már egy vagy több business analysttal, talán fel sem merül külső business analyst bevonásának a szüksége.

Pedig vannak olyan élethelyzetek, amikor egy projekt külső szakértőért kiált.

Ez lehet akár egy innovatívabb technológiai ismereteket igényelő feladatrendszer vagy a megszokottnál jóval nagyobb lélegzetvételű változás végigvitele.

Ritka példa, viszont kivétel nélkül sikeres együttműködéseket eredményez, amikor a külső üzleti elemzőt, a belső üzleti elemző működés verifikálására vesszük igénybe. Arra, hogy valaki külső szemmel nézzen rá a tevékenységre és mondja ki az őszinte megállapításokat, kendőzetlenül. Ez mindig magában foglalja a tanulást is mindkét szereplő részéről.

Egy másik mérlegelési dimenzió lehet az időtáv is arra nézve, hogy mikor érdemes külsős üzleti elemzőt felkérni. Ha a feladat, amelyre bevonnánk a külső üzleti elemzőt hosszútávú, akkor javasolt inkább a szervezetbe belső munkaerő felvétele. A rögzített munkaerő szervesen beépíthető a csapatba, állandóan rendelkezni fog helyismerettel, ami egy külső kolléga rövidebb, hosszabb időt igényel. A munkavállaló hosszú távon olcsóbb is. Fontos kiemelni ugyanakkor, hogy a kettőt összehasonlítani nem érdemes: körte-alma különbségek vannak.

Az, hogy üzleti elemzőre vagy menedzsment tanácsadóra van-e szükségünk nagyjából ott dől el, hogy az üzleti elemzői tevékenység ellátható-e vagy sem. Tehát, ha jól definiált a feladatkör, a célok, megvannak a szükséges eszközök, erőforrások, hatáskör, akkor az elemzési feladat befutható.

Amennyiben olyan vízió van, ahol még a keretek sem feltétlenül állnak rendelkezésre, akkor a hatókör, hatáskör, erőforrások, sőt akár még a célok vonatkozásában is van még teendő. Ilyen esetben inkább tanácsadóra (menedzsment tanácsadóra vagy CMC-re) van szükségünk.

Ő az, aki a szervezeti politikához, a szervezeti stratégiai döntéshozatalhoz, a projekt szponzorokhoz, tapasztalataiból és tanácsadói eszköztárából adódóan könnyebben, eredményesebben képes kapcsolódni. Célszerű a tanácsadói feladatok elvégzését követően a megfelelő működési terepre üzleti elemzőt bevonni.

A gyakorlat alapján, a menedzsment tanácsadó gyakran ott ragad a feladatban és Ő viszi végig az üzleti elemzést is. Az eredmények ugyanakkor azt mutatják, hogy mivel ez csak egy része a tanácsadó kompetenciáinak, hosszútávon nem lesz motivált. Ebből eredően érdemes üzleti elemzőkre bízni az elemzési feladatokat, és a tanácsadót a szponzorok, a működési keretek és az eszkalációs esetek közelében tartani, alkalmazni.

Megtörtént esetek tucatjai a példák arra, hogy a budgeting (forrásallokáció) során nem kerül a projektre csak egy-két fejlesztő, vagy például a feladatot a menedzsment két mondatban jól vagy rosszul definiálja.

Ilyenkor szinte nulla idő áll rendelkezésre az üzleti elemzői tevékenység ellátásra, a teljes csapat frusztrált, már történtek hiábavaló tevékenységek. Az idő is eltelt és a szponzorok már várják az eredményeket, amelyekhez a létrehozott elemek vagy alapjaiban remegnek, vagy kevésbé illetve egyáltalán nem kapcsolódnak össze.

A jó hír tehát, hogy ha nincs üzleti elemzőnk, van lehetőség külsős bevonására.

Viszont az, hogy érdemes bevonni alapos mérlegelést igényel.

Minél nagyobb a baj, azaz minél később jön rá a projekt, hogy nincs elvégezve az üzleti elemzői feladat, annál inkább menedzsment tanácsadóra (is) szükség van a feladat megoldása során.

Az is igaz, hogy mindaz, amire itt az olvasóval közösen jutottunk, nemcsak informatikai projektekre értendő. De ez a gondolat már átvezet minket egy következő izgalmas témára, a “BA az informatikán túl” témakörre, ami megérdemel egy külön alkalmat, hogy fókuszáltan járjuk körbe ennek elemeit is.


Egervári Balázsnak, Kruppa Barbarának és Mezősi Józsefnek köszönjük az üzleti elemző és tanácsadók részletes összehasonlítását. Ha tetszett ez a cikk, hasonló szakmai tartalmakért töltsd le a teljes magazint ezen a linken!

Mennyire volt értékes, hasznos számodra ez a tartalom?

Mivel hasznosnak, értékesnek találtad...

Oszd meg bátran másokkal is! 🙂

Sajnálom, hogy ez a tartalom most nem nyerte el a tetszésed...

Köszönöm a visszajelzésed, a szavazatod rögzítettük!

Kérlek segítsd a munkámat, és pár mondatban írd meg mit hiányoltál vagy hogyan lenne számodra hasznosabb ez a tartalom?

A fejlődésedhez a következő tréningekkel tudlak hozzásegíteni:

Egervári Balázs, Kruppa Barbara, Mezősi József

2022. november 25.

Ezt a cikket az alábbi szakértői csapat írta neked: Egervári Balázs, Vezető tanácsadó, IFUA Horváth; Kruppa Barbara, Senior business analyst, Folyamatfejlesztő Mezősi József, CISA®, PMI-PBA®PM & Account manager, L-IT Group Kft.

korábbi írások

Szakmai közösség, ami nemcsak tudást, hanem szemléletet is ad

Szakmai közösség, ami nemcsak tudást, hanem szemléletet is ad

„Nem ezt kértétek!” Ezt kaptam visszajelzésként, amikor jeleztem a fejlesztőnek, hogy nem a követelmények szerint működnek bizonyos funkciók a szoftverben. A fejlesztő levezette, hogy a felületen megjelenő hibaüzenet matematikailag megfelel a követelményeknek. És hogy...

A Jövő Üzleti Elemzője: 5 Kulcskérdés, amely Segít Felkészülni a jövőre

A Jövő Üzleti Elemzője: 5 Kulcskérdés, amely Segít Felkészülni a jövőre

A jövő üzleti elemzője számára kulcsfontosságú az alkalmazkodóképesség és az aktív önfejlesztés: a technológiai fejlődés és a munkaerőpiac változásai új készségek elsajátítását teszik szükségessé. A szakmai siker érdekében érdemes tudatosan tervezni, stratégiai gondolkodással dolgozni, értéket teremteni, valamint építeni a szakmai kapcsolatokat és az adatelemző képességeket. Az önreflexió és a célorientált fejlődés elengedhetetlen ahhoz, hogy 2025-ben is versenyképesek maradjunk.

A jelen feltárásának jó kérdései

A jelen feltárásának jó kérdései

A problémák és helyzetek alapos feltárása kulcsfontosságú egy változás vagy projekt sikeréhez. Ez segít megismerni a kiindulási állapotot, értékelni a változás előnyeit és azonosítani a hiányosságokat (GAP-eket). Ehhez különböző kérdéstípusokra van szükség, például általános, „miért”, „hogyan”, „mi történik, ha…?”, valamint időbeli és érintettekre vonatkozó kérdésekre. A kérdések kombinációja biztosítja a teljes kép megértését, ami segíthet az ellenálló témagazdák meggyőzésében is.

címkék

ez megvan már neked?

Business Analyst Körkép 2024

Business Analyst Körkép 2024

2024-ben ismét megkérdeztük az üzleti elemzőket a business analyst lét helyzetéről, kihívásairól és céljairól, az eredményekből pedig megszületett a Business Analyst Körkép 2024. A részletes infografikából megtudhatod, hogyan látják magukat és a szakmát az üzleti elemzők és más projektszereplők.

BA KARAKTER #6 – BA DAY 2024

BA KARAKTER #6 – BA DAY 2024

A BA magazin hatodik száma 2024. november 11-re, a magyar BA DAY napjára jött létre. Ebben a számban többek között olyan kérdésekkel foglalkozunk, hogy miért fontos az elvárás menedzsment, hogyan illeszkedik az üzleti elemzők munkája a Scrum keretrendszerbe és hogy mi a hasonlóság egy BArbeque és a BA munka között.

BA KARAKTER #5 – Transzformáció

BA KARAKTER #5 – Transzformáció

Egy magazin, amelyben arra kaphatunk választ, hogy
• „Miért olyan nehéz transzformációs programot futtatni”.
Szabó Gabriella összegyűjtötte tapasztalatait és best-practice-eit, annak érdekében, hogy ezeket a „mammut” méretű projekteket hatékonyabbá tehessük.

itt követhetsz

Ba Talk - Üzleti elemzés nem csak üzleti elemzőknek

Mária Gintl-Reszegi PMI-PBA

Üzleti elemzés tréner / Mentor / Professional Business Analyst / Insprl alapítója

osztani ér