6 szemüveg

Neked van egy szemüveged, amelyen keresztül látod a világot és a másiknak is van egy szemüvege a világra. Ez a két szemüveg biztosan különbözik egymástól. Amikor a nézőpontotunkat szeretnénk a másikra “erőltetni”, olyankor valójában a saját szemüvegünket tuszkoljuk a másik szemüvege elé.

6 kalap helyett 6 szemüveg, mert nekem a különböző szempontokat, megközelítéseket a szemüveg szimbolizálja.

Talán 10 éve volt, amikor a következő mondatokat vittem el magammal egy beszélgetésből:

“Neked van egy szemüveged, amelyen keresztül látod a világot és a másiknak is van egy szemüvege a világra. Ez a két szemüveg biztosan különbözik egymástól.

Amikor a nézőpontotunkat szeretnénk a másikra “erőltetni”, olyankor valójában

a saját szemüvegünket tuszkoljuk a másik szemüvege elé.

Viszont ha a másik ezen a két szemüvegen keresztül tekint át, biztosan nem azt látja, amit mi szerettünk volna láttatni.

Számomra hasonló a 6 kalap gondolatköre, hogy kicsit szétszedjük a szemüvegeket és tanuljuk, hogy milyen rajta keresztül a világ. Persze aztán ezek együtt alkotnak végeredményt.

6 kalap

Nézzük a tényeket (ez egyébként a fehér kalap 😊 )

Edward de Bono máltai prszichológus által kifejlesztett kommunikációs módszer a 6 gondolkodó kalap.

A célja, hogy a vitatkozás helyett a közös érveléssel oldjunk meg konfliktusos helyzeteket. Tapasztalataim szerint már azzal, hogy

a probléma megfogalmazásra kerül és közösen elköteleződünk annak megoldása mellett,

ez sokat segít, hogy ne vita, hanem érvelés alakuljon ki.

Fehér kalap Tények Adatszerű információk. Nincs ötlet, vélemény ezen  a ponton, csak a tények.
Piros kalap Érzelmek Ez talán több is, mint az érzelem, mert jöhet minden, ami nem racionális. Benyomások, intuíciók, ösztönök. Nem is szabad itt indokolni, egyszerűen ki kell mondani, ami érkezik.
Kék kalap Tervezés Rendszerez, facilitál. A kék kalap viszi végig a gondolatmenetet, irányítja a beszélgetést, a kalapokat, tűzi ki a célt és összegzi az eredményt.
Zöld kalap Megoldási alternatívák Az új lehetőségek nyitottsága rejlik a kalapban. A legváratlanabb, legmeredekebb megoldásokat is fel lehet vetni. A lényeg, hogy aztán fehér kalapban a tényeket, sárgában az előnyöket és feketében a hátrányokat tegyük hozzá.
Fekete kalap Problémák Mindent megvétóz. Minden aggály, ellenvetés érkezhet a megoldási alternatívával kapcsolatban. Látni kell, hogy mi a megoldás hátránya.
“A Fekete az óvatosság kalapja, fék az autóban”
Sárga kalap Előny A pozitív gondolatok, a lelkesedés, a túláradás kalapja. Miért jó, mitől hasznos, mitől fog működni. A legapróbb gondolattól a legnagyobbakig minősítés mentesen jöhetnek

A folyamat

Egyrészt lehet olyan megbeszélés, ahol a résztvevők ismerik a módszert. Például egy szervezet részeként egy csapat úgy dönt, hogy 6 kalap mentén tárgyalják meg ezentúl a felmerülő problémákat. Ilyenkor tudják egymást segíteni, hogy maradjanak a kalapok által meghatározott keretek között.

Másrészt mehetünk egy olyan megbeszélésre, workshopra, ahol a résztvevők nem ismerik a módszert és nem is biztos, hogy össze kell őket a módszer bemutatásával zavarni. A workshop elején a kereteket megbeszélve facilitáljuk le a beszélgetést és észre sem veszik, hogy mi történik velük.

Maga a folyamat a következő:

  • Én, vagy bárki más, aki egy megbeszélést levezet, kék kalapból facilitál. Mi a megbeszélés célja, milyen problémát szeretnénk megoldani és hogyan fogunk mi együtt működni
  • Fehér kalapban mindneki elmondja az általa ismert tényeket
  • Kék kalap kéri, hogy mindenki gondolkodjon megoldási alternatívákon
  • A résztvevők zöld kalapjukat felvéve minden megoldást rögzítenek, amelyek lehetségesek, majd megosztják egymással
  • Ilyenkor már mindenki forrong, hiszen sem az adatok, sem a megoldások hallatán nem minősíthetett, ezért érdemes szelepeket kiengedni és piros kalapban elmondani, hogy ki hogyan érezte magát a megoldásokat hallgatva
  • Kék kalap ismét facilitál és kiválasztásra kerül néhány ötlet, amelyet szeretnének megvitatni
  • Sárga kalapban soroljuk az előnyöket, vigyázva, hogy mindenki szóhoz jusson
  • Fekete kalapban jönnek a hátrányok
  • Fehér kalapban láthatóvá tesszük a tényeket, amelyek az ötlethez kapcsolódnak
  • Piros kalapban nyilatkoznak a résztvevők, hogy ez kinek hogyan tetszik
  • Kék kalap pedig összefoglalja, hogy hová jutott a beszélgetés
  • Ekkor egy másik alternatívának az értékelésével újra kezdődik a beszélgetés

Sok lefutása lehetséges a kalapok használatának, a fenti egy példa erre.

Nem könnyű ez a feladat!

Nem könnyű szétválasztani, mert nem vagyunk gyakorlottan tudatában a kommunikációnk során, hogy melyik mondat melyik kalap. Ilyenkor jönnek a régi minták, miszeint

Egrészt folyamatosan bekúszik a Fekete kalap, hogy mi a probléma, miért is nem lehet ezt megcsinálni. biztosan mindnekinek van olyan munkatársa, aki csak Fekete kalapot hord 😊 Nekem, aki általában Sárga kalapban lendülök, nagyon energiaigényes velük beszélgetnem.

Másrészt a tények és a vélemények összemosódnak.

Ez a Te véleményed, de mik hozzá a tények?

Ebben a pillanatban nem leszel mindenkinél népszerű, de a megbeszélés végére többen fogják kimondatlanul azt érezni, hogy de jó, hogy ennek a megbeszélésnek volt struktúrája, célja, és azt el is értük.

Mi az óriási hozzáadott értéke annak, ha vesszük a kalapunkat?

Ismerjük azt a jelenséget, amikor dilemmázunk és röpködnek az érvek, ellenérvek, félinformációk a fejünkben és egy hullámvasúton érezzük magunkat, ahol nincs nyugvópont. Ilyenkor akár saját magunk végigfacilitálhatjuk a saját témánkat a kalapok tükrében.

A kalapok segítenek megállni egy pillanatra, körülnézni, rendszerezni, szétválasztani a röpködő információkat. Ez a szétválasztás lehűti a bepörgést és fókuszt ad a megoldás megtalálásának. A jól végzett munka következménye a tisztánlátás.

Ezt követően pedig egyre többször fogjuk azt érezni, hogy a valós problémára találtunk valós megoldást.

Ezen szétválasztások, lelassulások során érdekes felfedezéseket tehetünk saját magunkról, hiszen egyértelműen mérlegre kerül, hogy mi számunkra az érték. Az érték megtalálása pedig már szűrőként használható és nem csak az adott probléma esetében, hanem a későbbiek folyamán is.

Hiszem, hogy a miértjeink segítenek fejlődni, mélyíteni a munkában és a magánéletben egyaránt. Ezért is köteleződtem el a fejlesztés, fejlődés mellett.

Köszönöm Németh Éva Boglárka, hogy segítettél a fenti gondolatok létrehozásában! Hálás vagyok neked 🙂 !

Ha hasonló tartalmak megjelenéséről szeretnél értesítést kapni, akkor kövesd a facebook oldalt vagy iratkozz fel hírlevélre!

A következő tréningek segítenek megvalósíthatod a fejlődésed. Nézz körül és várom jelentkezésed, ha valamelyikkel megvan a kémia 🙂

Mennyire volt értékes, hasznos számodra ez a tartalom?

Mivel hasznosnak, értékesnek találtad...

Oszd meg bátran másokkal is! 🙂

Sajnálom, hogy ez a tartalom most nem nyerte el a tetszésed...

Köszönöm a visszajelzésed, a szavazatod rögzítettük!

Kérlek segítsd a munkámat, és pár mondatban írd meg mit hiányoltál vagy hogyan lenne számodra hasznosabb ez a tartalom?

A fejlődésedhez a következő tréningekkel tudlak hozzásegíteni:

Sorry, no events were found.

Gintl-Reszegi Mária

2020. szeptember 3.

Szia. Marcsi vagyok. Üzleti elemzés gondolkodás megerősítésével foglalkozom tréningek, mentoringok, tanácsadás és közösségi tevékenységek keretében. Ezt a blogot én írtam neked.

korábbi írások

Virtuális beszélgetés a ChatGPT-vel

Virtuális beszélgetés a ChatGPT-vel

Érdekes kísérletre adtuk a fejünket és virtuálisan leültünk beszélgetni a ChatGPT-vel, az OpenAI mesterséges intelligencia kutató laboratórium által fejlesztett chatbottal. Nézzük, hogy a mesterséges intelligencia hogyan látja a business analyst szakmát és annak jövőjét. A válaszokat változtatás nélkül közöljük.

címkék

ez megvan már neked?

Decomposition diagram

Decomposition diagram

Biztosan ismered, biztosan használtad már, hiszen a JPÉ gondolkodás egyik legegyszerűbb megjelenési formája. Mégis érdemes közösen átgondolni, mi mindenre lehet használni.

Business Analyst Körkép 2022

Business Analyst Körkép 2022

A Business Analyst Körkép egy részletes infografika projektszereplők körében történt kutatás alapján, amely megmutatja az üzleti elemző szakma jelenlegi piaci helyzetét, nehézségeit, céljait, szemléletét.

itt követhetsz

Ba Talk - Üzleti elemzés nem csak üzleti elemzőknek

Mária Gintl-Reszegi PMI-PBA

Üzleti elemzés tréner / Mentor / Professional Business Analyst / Insprl alapítója

osztani ér