Az elköteleződés eredője

Most zajlanak a felvételik az iskolákban. Természetesen minden szülőnek megvan a maga célja, hogy a gyereke boldog legyen, boldoguljon az életben, sikeres legyen. Különböző szavakkal fogalmazzuk meg, de azonos tőből fakadnak a célok, hogy mi szülők miért köteleződünk el olyan erősen.

Ehhez választunk a fejünkben egy intézményt és azt hangoztatjuk, hogy szeretnénk, hogy a gyerekünk a XY iskolába menjen.
Ebben a pillanatban alakul át a kommunikációnk a MIÉRT-ből a MIT-be.

Kinek kell elköteleződnie?

Van egy másik szereplője a folyamatnak. A 14 éves gyerek.

Két évvel ezelőtt elkövettem azt a hibát a 6 osztályos felvételinél, hogy a saját céljaimat igyekeztem a gyerkőccel megbeszélni. Úgy elkötelezni, hogy ez neki a jövőjére vonatkozóan mennyire fontos lesz. Tuszkoltam a saját szemüvegemet az orra hegyére, de természetesen nem azt látta vele, amit én szerettem volna mutatni.

Mondanom sem kell, az elköteleződés nem érkezett meg. Küzdöttünk, szenvedtünk.

Mire megértettem a folyamatunkat, hogy az én célom nem egy 14 éves célja és szükséglete és hogy ezzel csak nyomást helyeztem rá, nem pedig lendületet adtam.

Taktikát váltottam.
Egyrészt elgondolkodtam, hogy mi lehet egy 14 évesnek a célja, ami metszet az enyémmel.
Másrészt a távlatokat lecsökkentettem és a nem a nagybetűs életéről beszéltünk, hanem a középiskolai évekről.
A missziós gondolkodást felváltotta a projektgondolkodás.

Feltettem neki a kérdéseimet:

  • Hogyan szeretnéd magad érezni a 4 év alatt?
  • Mire vágysz, ami most nincs?
  • Hogyan szeretnéd, hogy fogadjanak reggelente a társaid?
  • Hogyan szeretnéd, hogy kommunikáljanak veled a tanáraid?
  • Mi az erősséged, mit szeretnél igazán tanulni?
  • Miről szeretnél beszélgetni a barátaiddal bandázás közben?
  • Mivel fogsz reggelente suliba járni?
  • Mitől fogod vagánynak érezni magad?

Mondanom sem kell, simán üzleti elemző kérdések, csak más az alany.?

Kialakult benne egy kép, hogy milyen Ő megbecsült, önbizalommal teli 14-18 évesként és meg is érkeztem ? Elköteleződött az általa kirajzolt képhez, vágyhoz, célhoz. Elköteleződött saját maga iránt.

Megtaláltuk a hozzá illeszkedő megoldást, vagyis a megfelelő iskolát és már el sem tudnám tántorítani ettől ? Ez energiát, motivációt, lendületet adott ahhoz, hogy átsegítse magát és bennünket a nehéz időszakokon.

Miben más ez egy munkahelyen

Hogy miben vagyunk mi másként egy munkahelyen? Vagy hogyan vagyunk mi másként egy projektben?

Az a meglátásom, hogy semmiben, csak más az alany.

Elköteleződünk egy ügy, egy cég, egy projekt, egy személy iránt, akkor nem kérdés, hogy az hoz valamit a másik fél konyhájára. De mi mit nyerünk vele?

A megkérdezett ismerőseim válaszai alapján a következő kép rajzolódott ki.

Önmagában az ügy, vagy szervezet, vagy projekt még senkit nem hozott lázba, ahogyan az általunk vágyott iskola sem mozgatta meg a kiskamaszt. Ezek megoldások és megoldások tukmálása nehezen szül nagy energiákat.

Ami viszont lázba hoz és átsegít a nehézségeken, az a saját MIÉRTÜNK, a saját célunk, a saját nyereségünk. Nem tudunk hosszú távon olyan tevékenységet folytatni magas fokon, amely csak a másik fél malmára hajt vizet.

Az elköteleződésünk magunk felé történik. Saját magunk egy “jobbik” verziója felé.

A lépések, amelyek megtörténnek velünk az elköteleződésig:

  • LEHETŐSÉG

Jön velünk szemben egy ügy, egy projekt, egy szervezet, egy új munka, de lehet egy új párkapcsolat is. Csinálnak valamit, amibe mi is beszáll(hat)unk.

  • BIZALOM, MINT KÜSZÖB

Többen jelezték, hogy ezen az úton van számukra egy bekerülési küszöb. Ezt legtöbben bizalom-ként aposztrofálták. Amikor már van elegendő információnk és megfogalmazódik bennünk, hogy nyitottak vagyunk a helyzetre.

  • SAJÁT SZÜKSÉGLET

Van egyfajta szükséglet, amely legtöbbször nem is kerül megfogalmazásra, csak érezzük. Az értékrendünknek hallgatólagos eleme, amely valami pluszt, valamilyen változást, fejlődést, többletet jelenthet számunkra a későbbiekben.

Ez a saját magunk “jobbik” verziója. A válaszokban legtöbbször a tanulás, fejlődés, tapasztalatszerzés, illetve valamiféle növekedéshez, fejlődéshez kapcsolódott a szükséglet.

  • CÉL-NYERESÉG

Mivel a szükségletünk egyfajta célt is meghatároz, érdemes megfogalmazni, hogy hogyan kapcsolódunk az adott projekt céljához.

Itt több dolog történhet velünk:

1) A projekt vagy ügy vagy szervezet missziója megegyezik a miénkkel.

Ez elég erős elköteleződést biztosít. Ilyen lehet például:

  • Kutyamentő alapítványnak dolgozni, ahol a saját és az alapítvány missziója egybeesik
  • Élelmiszerbiztonsági szakértőként dolgozni, hogy biztonságosabb élelmiszerek kerüljenek piacra
  • Mozgalmak, hogy kevesebb műanyagot használjunk

2) Nem egyezik meg a nyereségünk, de én olyan nyereséget kapok ettől függetlenül, ami számomra megéri

  • Olyan kollégával dolgozom együtt, akitől most újat tanulhatok
  • Az adott területen szerzett tapasztalat nagy hasznomra lesz később
  • Kapcsolati tőkét szerzek
  • LÉTREJÖN AZ ELKÖTELEZŐDÉS

Ez a fajta kapcsolódás a miértünkhöz létrehozza azt a működést, azt a többletet, amely átsegít bennünket az út során felmerülő nehézségeken.

Elmúlhat… főleg, ha csak egy adott projektben találtuk meg a nyereségünket.

“Azért lesz jó nekem ez a projekt, mert a Józsitól nagyon sokat fogok tudni tanulni. Mondták, hogy nagyon jó, de én még nem dolgoztam vele.”

Ezek elhalnak.
Viszont vannak olyan építőelemeink, amelyek bármikor elköteleződést hoznak létre bennünk.
Visszatekintve a saját elköteleződéseimre kivétel nélkül mindegyik a saját fejlődésemhez, valamit az értékes emberi kapcsolódás lehetőségéhez köthetőek.

Valójában minden nagyobb elköteleződésünk egy szoftverfrissítést eredményez, amikor saját magunk egy újabb verziója jön létre ? Ehhez köteleződünk el.

Nyereség

Nekem az, hogy a KELL helyett a SZERETNÉM szavak vezérelnek, amikor egy nehéz feladattal találkozom. Ez lendületet, kreativitást, nyitottságot eredményez, a problémamegoldó képességem megnövekszik.

Neked, ha vezetőm vagy, az a nyereséged, hogy ha segítesz megfogalmaztatni velem, hogy mitől vagyok elkötelezett, akkor kapsz egy delegálható munkavállalót, illetve olyan projektre tudsz rátenni, amely jobban elégedetté tesz. Win-win.

Szervezetnek…. ugye ezt nem kell leírnom ?

Zárásként mit gondolsz, ha a szervezetet az alany, akkor értelmezhető az a jelenség, hogy a szervezet elköteleződik a saját projektje iránt?
Vagy ezek után úgy hangzik jobban a mondat, hogy a szervezet elköteleződik a saját jobbik verziója felé, amely a projekt által jön létre?

Hasonlóan elköteleződést jelent az üzleti elemzők számára egy magabiztosabb, stabilabb működést elérni, képviselni.
Több business analyst-nek ezt a PMI-PBA Professional Business Analyst nemzetközi minősítés megszerzése hozta meg. Ez ugyan egy projekt, vagyis egy megoldás, de az elköteleződést a magabiztosabb, elismertebb, hatékonyabb önkép motiválja.
Ha neked is vannak ilyen céljaid, akkor csatlakozz a tréninghez, amely végigvezet téged ezen az úton.

Mennyire volt értékes, hasznos számodra ez a tartalom?

Mivel hasznosnak, értékesnek találtad...

Oszd meg bátran másokkal is! 🙂

Sajnálom, hogy ez a tartalom most nem nyerte el a tetszésed...

Köszönöm a visszajelzésed, a szavazatod rögzítettük!

Kérlek segítsd a munkámat, és pár mondatban írd meg mit hiányoltál vagy hogyan lenne számodra hasznosabb ez a tartalom?

A fejlődésedhez a következő tréningekkel tudlak hozzásegíteni:

Gintl-Reszegi Mária

2021. február 4.

Szia. Marcsi vagyok. Üzleti elemzés gondolkodás megerősítésével foglalkozom tréningek, mentoringok, tanácsadás és közösségi tevékenységek keretében. Ezt a blogot én írtam neked.

korábbi írások

címkék

ez megvan már neked?

Decomposition diagram

Decomposition diagram

Biztosan ismered, biztosan használtad már, hiszen a JPÉ gondolkodás egyik legegyszerűbb megjelenési formája. Mégis érdemes közösen átgondolni, mi mindenre lehet használni.

itt követhetsz

Ba Talk - Üzleti elemzés nem csak üzleti elemzőknek

Mária Gintl-Reszegi PMI-PBA

Üzleti elemzés tréner / Mentor / Professional Business Analyst / Insprl alapítója

osztani ér