Business analyst vs product owner

Szeretek beszélgetni szakemberekkel, mind a saját, mind az üzleti elemzéshez kapcsolódó más területekről. Ezt éreztem akkor is, amikor megkerestem a product ownerek szakértőjét, hogy tisztázzuk a PO vs BA kérdéskört.

Szeretek beszélgetni szakemberekkel, mind a saját, mind az üzleti elemzéshez kapcsolódó más területekről, hiszen egyrészt mindig felfedezem, hogy egy tőből fakad a működés, csak másként közelítjük meg és más szavakkal illetjük. Másrészt olyan szürke foltokat világítanak meg, amely a saját területemet is fénnyel árasztja el. Ezt éreztem akkor is, amikor megkerestem a product ownerek szakértőjét, hogy tisztázzuk a PO vs BA kérdéskört. 

Néhány hete beszélgetésre invitáltam Tornai Balázst, a Balagile.com alapítóját, hogy tisztázzuk hol a metszete és különbsége a product owner és a business analyst szerepköröknek. Balázs azon dolgozik, hogy folyamatosan fejlessze a szervezetek és csapatok értékleszállító képességeit, mely működésnek egyik kiemelt szereplője a product owner. Ebben a minőségében fel is tettem neki a legtriviálisabb kérdést.

Ki a product owner?

Definíció szerint

a product owner felel a rábízott termék, szolgáltatás piaci performanciájáért és fejlődéséért. 

A product ownernek a nevében is benne van, hogy ő egy owner, egy tulajdonos. Olyan döntések meghozatalára vonatkozóan kell felhatalmazással rendelkezzen, amelyet legtöbb esetben csak egy tulajdonos hozhat meg. Például extrém esetben azt mondhatja a rá bízott termékre, hogy kivezeti részeit vagy akár az egészet a piacról, mert már rég döglött kutya benne minden szolgáltatás.

A Business analyst nem rendelkezik ilyen típusú felhatalmazással. Üzleti elemzőként én összegyűjtöm a szükséges információkat, döntésre előkészítem, facilitálom a döntést, de nem döntök.

Abszolút. A gazdasági és termék életciklusához kapcsolódó döntésekkel összefüggő felhatalmazás az, ami megkülönbözteti a product ownert a business analysttől.

Akkor egy kapcsolódási lehetőség ebben a tekintetben, hogy én business analystként előkészítem azt a döntést, amelyet te product ownerként meghozol?

Ez valójában a product owner és a business analyst együttműködésének a dinamikájától függ, hogy mit várnak el egymástól. Ezt minden esetben tisztázniuk szükséges. Ha ezt a szituációt a stakeholder szemüvegén keresztül nézzük, akkor Ő a

product ownertől várja el a döntéseket,

függetlenül attól, hogy ki készítette ezt elő, business analyst, marketing piackutatás, vagy bárki más. A product owner ezeket a döntéseit az üzlet szélesebb értelemben vett stratégiai irányainak teljes ismeretének birtokában és azzal összhangban hozza meg. 

A product ownernek alapvetően rendelkeznie kell azokkal a képességekkel és tudással, amellyel egy business analyst rendelkezik.

Stratégiai szemlélet, döntési képesség, strukturálás képessége, rendszerszemlélet, analitikus képesség. Viszont emellett egy product owner sokkal szélesebb rálátással kell rendelkezzen a rábízott termékkel kapcsolatban. Ha a termék nagyon komplex, akkor természetesen az elképzelhető, hogy a business analyst a kivitelezés során már mélyebben ismeri a megvalósíthatósághoz kapcsolódó részleteket, mint a product owner.

Ha már egy product ownernek három business analystra van szüksége, akkor a fejlesztés egy akkora falat, amelyet már nem is egy product ownernek kellene valójában vinnie. Ilyenkor jó esetben ő chief product ownerként (CPO) vezet több product ownert. Tapasztalataim alapján mindig gyanús, ha egy product ownernek nem elég egy business analyst a csapatában. Ilyenkor érdemes újragondolni, újraszervezni a működést, a feladatok elhatárolását.

Valójában

    • Ő a voice of the customer (az ügyfél hangja)
    • Ő képviseli a genchi gembutsu-t (Lean szemléletben„lásd a saját szemeddel”), vagyis oda megy, ahol történnek az események
    • közvetlenül kapcsolatban van a buyer-el, az influencer-el, a user-el

Nem lehet product ownerkedni íróasztal mögül. Ha katonai szervezési szintekben gondolkodunk, akkor olyan, mint egy szakaszvezető. Már tiszt, de még folyamatosan kint van a terepen az embereivel és ténylegesen tudja, látja és végzi a dolgokat.

Mindig dedikálva van a product ownernek egy bizonyos termék?

Abszolút. Sőt, ha nagyon komplex a termék, akkor elképzelhető az is, hogy egy termék szelet, vagy egy nagyobb feature-nek a product ownere. És ne feledjük, egy product owner egy team. 

Ezek szerint neki maradéktalanul szükséges látnia a szervezet üzleti összefüggéseit.

Igen, a product ownernek azért csodálatos a munkája, mert nagyon mélyen kell értenie a rábízott termék felépítését és piaci performanciáját, amelyet neki menedzselnie szükséges. Ugyanakkor neki horizontálisan illeszkednie kell a környezetébe. Abba a termék ökoszisztémába, amelyben ő nem egyedülálló elemként létezik. 

Ebben a működésben a portfólió menedzsment jelentősége felértékelődik, hiszen product ownerként nagyon nehéz megtalálnia az illeszkedést, az előbb említett ökoszisztémában a helyét, haa környezete egy portfolió menedzsment nélküli turbulens vihar. A portfólió szintű döntéseket szükséges meghoznia valakinek, hogy a product owner jó minőségben tudjon működni a saját termék szintjén, hiszen a csapatával felel minden változás megfelelő kivitelezéséért.

Az Ő kiválóságát az méri, hogy ebben az egy csapatos minőségében mennyire tud jó lenni.

Ennek következménye, hogy számára másodlagos, de nem semleges a többi product owner és a többi csapat működése. 

A portfólió menedzsereknek abban is nagy jelentőségük van, hogy kisimítják azokat az erőforrás harcokat, versengéseket, amelyeket a product ownereknek kellene vívni egészségtelen helyzetben. 

Honnan nő ki a product owner?

Ez függ attól, hogy mekkora a termék és szervezet. Ha nagy a terület, amely a termékhez tartozik, akkor bizonyára több feature-re, modulra bomlik szét. Ha például egy hitel termékről beszélünk, az bizonyára több szeletre bomlik és azoknak lesz külön-külön product ownere, amelyhez egy-egy csapat társul. Így biztosítják a hitel termék jövőbeni fejlődését. A rábízott termékszelet vagy szolgáltatás ökoszisztémáját nézve a product owner csak a saját szeletéért felel és nem felel jelen példa alapján a teljes hitel termék fejlődéséért.

Az agilis csapat 6 +- 3 fő. Amikor ennél sokkal nagyobb csapat kell, akkor több product owner van. Ezeket a product ownereket valakinek össze kell fognia, hogy összeérjen a product ownerek törekvése.  A product owner megcsinálja a maga vertikális alignment-jét a saját tervezési szintjeiben és megcsinálja a horizontális alignmentet a product ownerek között, illetve van egy chief product owner (CPO), vagy termék menedzser, aki összefogja őket.

A termékmenedzser gondolkodási sémája nagyon hasonlít a product owner gondolkodási sémájához,

csak a termékmenedzser gondolkodása egy absztrakciós szinttel magasabban. Könnyen lehet, hogy vannak CPO-k egymás mellett, akiket pedig összefog egy C vezetési szint, aki egy adott termékért felel. 

Ha például egy Simple-t kellene agilisan elképzelni (nem ismerem, de a példa kedvéért képzeljük el), akkor lenne egy C vezetési szintű “atyaúristene”, és tartoznak hozzá feature-ök, mint például a parkolás, a mozijegyvásárlás stb. Ezek önálló termékek. Attól függ, hogy ezek mennyire komplexek, lehet, hogy egy product owner viszi őket, de lehet, hogy több product owner és csapata dolgozik egy bizonyos terméken, feature-ön.

Én business analystként ma egyik, holnap egy másik projektben dolgozom. A téma és a termék folyamatosan változik körülöttem. Product ownerként ezt nem lehet megtenni, hiszen a termékismeret előfeltétele a product ownerségnek.

Abszolút. A product ownernek ismernie kell a domaint, a termékét, a piacát, a piacával kapcsolatos döntéshozókat. Ez olyan tudás, amelyet valószínűleg nem lehet két hónap alatt felszedni.

A beszélgetésünk Balázzsal eddig tartott, de van ott még, ahonnan ez jött 🙂

Köszönöm a fenti tisztázó gondolatokat. Számomra rendkívül hasznos felismeréseket hozott a beszélgetés során a két szerepkör párhuzamosítása.

Az én összefoglaló gondolatom a beszélgetésről, hogy a product ownernek rendelkeznie kell a business analyst képességekkel és gondolkodással. Ez egyértelműen kiderült. Ami viszont különbség a két szerepkör között, hogy míg én business analystként a képességeimet és gondolkodásmódomat felhasználva váltogatom a témákat és termékeket, addig a product owner egy bizonyos termékre és annak mély ismereteire specializálódik, ezzel elérve azt, hogy az információk menedzselésén túl az üzleti döntések lehetőségével és képességével is élni tudjon. Ahogyan Balázs fogalmazta meg jól szemléltetve

A product owner a terméket neveli

Ha érdekel Balázs munkássága, ezen a LINKEN további részleteket tudhatsz meg róla.

Ha érdekelnek hasonló szakmai tartalmak, csatlakozz a BA TALK közösséghez, ahol üzleti elemzés témákat boncolgatunk nem csak üzleti elemzőkkel.

Amennyiben az üzleti elemzés tréningekre csatlakoznál be, hogy fejleszd gondolkodásmódodat, akkor a következőket itt találod.

Mennyire volt értékes, hasznos számodra ez a tartalom?

Mivel hasznosnak, értékesnek találtad...

Oszd meg bátran másokkal is! 🙂

Sajnálom, hogy ez a tartalom most nem nyerte el a tetszésed...

Köszönöm a visszajelzésed, a szavazatod rögzítettük!

Kérlek segítsd a munkámat, és pár mondatban írd meg mit hiányoltál vagy hogyan lenne számodra hasznosabb ez a tartalom?

A fejlődésedhez a következő tréningekkel tudlak hozzásegíteni:

Gintl-Reszegi Mária

2022. január 6.

Szia. Marcsi vagyok. Üzleti elemzés gondolkodás megerősítésével foglalkozom tréningek, mentoringok, tanácsadás és közösségi tevékenységek keretében. Ezt a blogot én írtam neked.

korábbi írások

Tavaszi vizsgaélmények Radványi Szabolcstól

Tavaszi vizsgaélmények Radványi Szabolcstól

Szabolcs a 2023 végén indult felkészítőt követően idén áprilisban szerezte meg PMI-PBA minősítését, én pedig arra kértem, ossza meg velünk a történetét, hogy mások is inspirációra lelhessenek benne.  Kérlek, írd le az élményeidet, tapasztalatokat, érzéseket, amik a...

BA KARAKTER #5 – Transzformáció

BA KARAKTER #5 – Transzformáció

Egy magazin, amelyben arra kaphatunk választ, hogy
• „Miért olyan nehéz transzformációs programot futtatni”.
Szabó Gabriella összegyűjtötte tapasztalatait és best-practice-eit, annak érdekében, hogy ezeket a „mammut” méretű projekteket hatékonyabbá tehessük.

BA KARAKTER magazin #2

BA KARAKTER magazin #2

Egy magazin, amelyben business analystek osztják meg gondolataikat szerteágazó témákban.
Továbbá választ kaphatsz, hogyan érdemes elindulni a BA szakmai fejlődés útján
és hogy mi a projektmenedzsment 7 fő buktatója.
Kifejtésre kerül a projekt, mint társasjáték téma, és még sok más.

címkék

ez megvan már neked?

BA KARAKTER #5 – Transzformáció

BA KARAKTER #5 – Transzformáció

Egy magazin, amelyben arra kaphatunk választ, hogy
• „Miért olyan nehéz transzformációs programot futtatni”.
Szabó Gabriella összegyűjtötte tapasztalatait és best-practice-eit, annak érdekében, hogy ezeket a „mammut” méretű projekteket hatékonyabbá tehessük.

BA KARAKTER magazin #2

BA KARAKTER magazin #2

Egy magazin, amelyben business analystek osztják meg gondolataikat szerteágazó témákban.
Továbbá választ kaphatsz, hogyan érdemes elindulni a BA szakmai fejlődés útján
és hogy mi a projektmenedzsment 7 fő buktatója.
Kifejtésre kerül a projekt, mint társasjáték téma, és még sok más.

itt követhetsz

Ba Talk - Üzleti elemzés nem csak üzleti elemzőknek

Mária Gintl-Reszegi PMI-PBA

Üzleti elemzés tréner / Mentor / Professional Business Analyst / Insprl alapítója

osztani ér