Mi a különbség a hatékonyság és az eredményesség között?

Anno 12 éve a gazdaságinformatika szak elvégzése során beszélt nekünk az egyik előadó, hogy mi a hatékony és az eredményes között a különbség. Hogy ma reggel miért ez jutott eszembe, azt azóta is keresem, de talán ez az írás elvezet oda is 🙂

Hatékonyság szó jelentése, hogy a célhoz vezető utat idő és pénz, vagyis az erőforrásaink pazarlása nélkül járjuk be.

Eredményesség szó jelentése, ahogyan az a szóból is eredeztethető, az eredményre, annak minőségére fókuszál. Az eredménye a munkánknak siker vagy nem? Elértük a célt vagy nem?

Melyiket kérnéd karácsonyra, ha csak az egyiket választhatod?

Rengetegszer fogalmazzuk meg üzenetként, hogy hatékonyan végezzük a munkánkat, vagy az a célunk, hogy a munkánk által mások is hatékonyabbak lehessenek.

De mi van akkor, ha a hatékonyság csak az útra vonatkozik és nem jelent egyben sikert is?
Ügyesebben, gyorsabban, fókuszáltabban járjuk be az utat, de mégsem érjük el azt az eredményt, amire vágyunk, nem jön a siker. Akkor nem voltunk elég hatékonyak?

Peter F. Drucker eszenciális mondatot alkotott a két fogalomra.

A hatékonyság azt jelenti, hogy helyesen tesszük a dolgokat.Az eredményesség azt jelenti, hogy helyes dolgokat teszünk.

Az én szemüvegemen keresztül a két fogalom két külön pályán mozog. A hatékonyság a HOGYAN-hoz, az eredményesség pedig a MIÉRT-hez kapcsolódik.

Eredményesség

Rögzítsük le, hogy eredményesek csak akkor tudunk lenni, ha tudjuk, hogy mit szeretnénk elérni.
A mit szeretnénk elérni kérdésre adott válasz viszont sokszor egy csapda!

Képzeljük el…..Mit szeretnél elérni?

  • Szeretném, ha működne mosógép
  • Szeretném, ha lenne egy új kabátom
  • Szeretném, ha a szomszéd nem üvöltetné a zenéjét este 10-kor

Én vagyok a jótündér keresztanya és megvalósítom. Működik a mosógép, lesz új kabátod és nem üvölteti a szomszéd a zenét este 10-kor.

Ebben a pillanatban viszont mi tesz téged elégedetté? Hogy moshatsz a mosógépben? Vagy hogy van a gardróbban egy új kabát? Vagy hogy nem szól 10-kor a zene?

Hogyan fejezhetjük be a következő mondatot?

Elégedett vagyok, hogy megjavult a mosógép, azért mert…..

  • nem kell többet a szennyesből öltözni (ilyen is biztos van 🙂 )
  • azt vehetem fel reggel, amit szeretnék és nem ami maradt a szekrényben
  • beférek a fürdőszobába a szennyeskupactól és nincs rendetlenség

Elégedett vagyok, hogy a szomszéd nem üvölteti a zenéjét, azért mert…..

  • a gyerkőc tud aludni, ezért másnap nem lesz nyűgös, nem lesz nehéz napunk
  • tudok pihenni, és így én nem leszek nyűgös
  • épp meghitt vacsorát szervezek a férjem szülinapjára és a romantikába nem illik bele az ac/dc

 

Sosem a mosógép megjavítása vagy a zene leállítása okoz számunkra elégedettséget.

A cselekvések mögött van egy szükséglet. A te szükségleted, egy család szükséglete, egy szervezet szükséglete. Ezen szükséglet kielégítésének egyáltalán nem része a cselekvés maga, vagyis, hogy MIT csinálunk. Jóval inkább része, hogy MIÉRT csináljuk.

Output vs outcome

Az, hogy megjavítottuk a mosógépet az egyfajta válasz, egy alternatíva a szükségletünkre, hiszen az első két esetben (szennyesből öltözés vagy azt vegyek fel, amit akarok) a szükségletünk akkor is kielégült volna, ha elvisszük mosodába a ruháinkat.

Az angol erre két különböző szót használ:
– Output, vagyis a működő mosógép az eredményem.
– Outcome, vagyis mit nyertem ezzel az eredménnyel, mire vágytam igazából.

Magyarul én még nem találtam rá ennyire egyértelmű szavakat, hiszen mindkettőre szoktuk az eredmény szót használni.

Talán eredmény és nyereség?

Nem nyelvész vagyok és nem is célom a nyelvészi mélységeket érinteni. Az is teljesen rendben van, ha ez a két szó valakinek egészen mást jelent.
Amit én teszek, hogy segítségül hívtam két szót, amelyek egy bizonyos kameraállásból megvizsgálva segíthetnek számodra új gondolatokat feltárni.

Hasonló témákért csatlakozz az inspirál facebook oldalhoz vagy nézz szét tréningjeim között!

Mennyire volt értékes, hasznos számodra ez a tartalom?

Mivel hasznosnak, értékesnek találtad...

Oszd meg bátran másokkal is! 🙂

Sajnálom, hogy ez a tartalom most nem nyerte el a tetszésed...

Köszönöm a visszajelzésed, a szavazatod rögzítettük!

Kérlek segítsd a munkámat, és pár mondatban írd meg mit hiányoltál vagy hogyan lenne számodra hasznosabb ez a tartalom?

A fejlődésedhez a következő tréningekkel tudlak hozzásegíteni:

Gintl-Reszegi Mária

2020. november 10.

Szia. Marcsi vagyok. Üzleti elemzés gondolkodás megerősítésével foglalkozom tréningek, mentoringok, tanácsadás és közösségi tevékenységek keretében. Ezt a blogot én írtam neked.

korábbi írások

Szakmai közösség, ami nemcsak tudást, hanem szemléletet is ad

Szakmai közösség, ami nemcsak tudást, hanem szemléletet is ad

„Nem ezt kértétek!” Ezt kaptam visszajelzésként, amikor jeleztem a fejlesztőnek, hogy nem a követelmények szerint működnek bizonyos funkciók a szoftverben. A fejlesztő levezette, hogy a felületen megjelenő hibaüzenet matematikailag megfelel a követelményeknek. És hogy...

A Jövő Üzleti Elemzője: 5 Kulcskérdés, amely Segít Felkészülni a jövőre

A Jövő Üzleti Elemzője: 5 Kulcskérdés, amely Segít Felkészülni a jövőre

A jövő üzleti elemzője számára kulcsfontosságú az alkalmazkodóképesség és az aktív önfejlesztés: a technológiai fejlődés és a munkaerőpiac változásai új készségek elsajátítását teszik szükségessé. A szakmai siker érdekében érdemes tudatosan tervezni, stratégiai gondolkodással dolgozni, értéket teremteni, valamint építeni a szakmai kapcsolatokat és az adatelemző képességeket. Az önreflexió és a célorientált fejlődés elengedhetetlen ahhoz, hogy 2025-ben is versenyképesek maradjunk.

A jelen feltárásának jó kérdései

A jelen feltárásának jó kérdései

A problémák és helyzetek alapos feltárása kulcsfontosságú egy változás vagy projekt sikeréhez. Ez segít megismerni a kiindulási állapotot, értékelni a változás előnyeit és azonosítani a hiányosságokat (GAP-eket). Ehhez különböző kérdéstípusokra van szükség, például általános, „miért”, „hogyan”, „mi történik, ha…?”, valamint időbeli és érintettekre vonatkozó kérdésekre. A kérdések kombinációja biztosítja a teljes kép megértését, ami segíthet az ellenálló témagazdák meggyőzésében is.

címkék

ez megvan már neked?

Business Analyst Körkép 2024

Business Analyst Körkép 2024

2024-ben ismét megkérdeztük az üzleti elemzőket a business analyst lét helyzetéről, kihívásairól és céljairól, az eredményekből pedig megszületett a Business Analyst Körkép 2024. A részletes infografikából megtudhatod, hogyan látják magukat és a szakmát az üzleti elemzők és más projektszereplők.

BA KARAKTER #6 – BA DAY 2024

BA KARAKTER #6 – BA DAY 2024

A BA magazin hatodik száma 2024. november 11-re, a magyar BA DAY napjára jött létre. Ebben a számban többek között olyan kérdésekkel foglalkozunk, hogy miért fontos az elvárás menedzsment, hogyan illeszkedik az üzleti elemzők munkája a Scrum keretrendszerbe és hogy mi a hasonlóság egy BArbeque és a BA munka között.

BA KARAKTER #5 – Transzformáció

BA KARAKTER #5 – Transzformáció

Egy magazin, amelyben arra kaphatunk választ, hogy
• „Miért olyan nehéz transzformációs programot futtatni”.
Szabó Gabriella összegyűjtötte tapasztalatait és best-practice-eit, annak érdekében, hogy ezeket a „mammut” méretű projekteket hatékonyabbá tehessük.

itt követhetsz

Ba Talk - Üzleti elemzés nem csak üzleti elemzőknek

Mária Gintl-Reszegi PMI-PBA

Üzleti elemzés tréner / Mentor / Professional Business Analyst / Insprl alapítója

osztani ér