Trollok márpedig léteznek!

Érezted már azt egy workshop után, hogy bár remekül felkészültél, tiszta volt a célod, (de) mégis voltak szereplők, akik elvitték a fókuszt és kifogták a szelet a vitorládból? Csalódott voltál, hogy kuka lett az egész munkád. De mi is történik ilyenkor a színfalak mögött?

Mindannyian találkoztunk már azzal a jelenséggel, amikor az üzleti elemzés workshop vagy bármilyen más megbeszélésünk egyik résztvevője nem támogatja a közös munkát.

KI érkezik ilyenkor a megbeszélésre?

Összefoglaló néven trollnak hívjuk szlengben mindazokat a személyeket, akik részvételükkel nem támogatják, hanem megakasztják a workshopokat és működésükkel rendkívüli mértékben csökkentik a hatékonyságot.

Amikor valaki mindig másról szeretne beszélni, amikor valaki folyamatosan poénokkal szakítja meg a beszélgetés folyamatát, amikor valaki folyamatosan telózik, amikor valaki valamiben okosabb szeretne lenni a többieknél, vagy csak ellent kell mondania és az ellenérvek hadát tudja felsorakoztatni egyetlen kijelentő mondat hallatán. Csupa aktív troll.

Gondoltad volna, hogy a hatékonyságot a passzív trollok is legalább olyan mértékben befolyásolják, mint aktív társaik?

Mit szólsz, ha azt mondom, hogy ha valaki direkt vonja ki magát a feladatból vagy látványosan unatkozik egy megbeszélésen, rendszeresen elkésik, az legalább olyan demoralizáló tud lenni, mint az előzőekben említett jelenségek? Ők is trollok, csak másként.

Abban megegyezhetünk, hogy az előző példák egyike sem a szakmaiságon alapul.

Ezen történéseket követően sokszor belefutunk a hibáztatás tudományába és szaladunk fűhöz-fához, hogy elpanaszoljuk, milyen nehéz helyzetbe kerültünk. Természetesen igazunk lesz, hiszen valljuk be őszintén…ezekben a helyzetekben csak olyan partnert keresünk meg a problémánkkal, aki igazat fog nekünk adni.

Eddig ez a bekezdés nem tűnik megoldásnak hosszú távon, még ha rövid ideig ki is adtuk magunkból a dühünket és támogatásra leltünk.

Mi a trollok hívószava?

F. Várkonyi Zsuzsának van egy esszenciális mondása, amely szemüveget ad számunkra a troll működés megértéséhez:

“Senki sem jó dolgában hülye”

A trolloknak (IS) megvan az okuk arra, hogy ezt a szerepet felvegyék.

Ha közösen rátekintünk a változás folyamatára, a trollok az ellenállás fázisában vannak. Ellenállnak, mert valamilyen problémájuk van, valamire szükségük van, amelyet sokszor ŐK maguk sem tudnak megfogalmazni.

Mire gondolhatunk szükséglet alatt? Figyelemre van szüksége, láthatóságra, biztonságra, visszajelzésre, tisztánlátásra, megerősítésre van szüksége. A lista még hosszan folytatható.

Célunk, hogy az ellenálló trolljainkat bevonjuk. Hosszú az út onnantól, hogy valaki folyton telefonál, odáig, hogy megfogalmazára kerüljön, hogy például figyelemre van szüksége.

Ugye nem életszerű, hogy a workshopunk egyik résztvevőjét mindenki jelenlétében célzott kérdésekkel eljutattjuk addig a felismerésig, hogy “Ja, persze, nekem figyelemre van szükségem” és ezt ott a megbeszélésen ki is mondja, majd nagy sóhajjal hátradőlnek az érintettek és hatékonyan folytatódik tovább a közös munka.

A mi szerepünk nem a troll problémájának megoldására kell fókuszáljon.

A szükségleteik sok esetben nem is hozzánk kapcsolódnak, ezáltal nem is nekünk szükséges megoldani. De talán nem is kell ennyire előre szaladni.

A szükségletek hiánya nem csak azzal kezelhető, hogy a szükségleteket kielégítjük, hanem már a megfogalmazása, vagy egyszerűen a troll társunk meghallgatása tud annyi segítséget nyújtani, hogy a közös előrehaladást nem akadályozza.

HOGYAN kezelhető?

Röviden: Tiszta kommunikációval 😊

Hosszabban: Ha el tudunk távolodni attól, hogy ez nekünk szól, akkor könnyebb tisztázni a hasonló helyzeteket. Akár ott a megbeszélésen, akár külön négyszemközt érdemes teret adni annak, hogy mi a probléma, amely ezt a megakadást okozza.

Néhány gondolat hozzá:

  1. Ne vedd magadra: Első lépés tudatosítani, hogy nem feltétlenül neked szól a troll ellenállása
  2. Szükséglet: A troll szükségleteit, megakadását érdemes tisztázni, ha hosszú távon szeretnél vele dolgozni. Hasznos ezt inkább négyszemközt megtenni
  3. Nem kell megoldani: A mi feladatunk a megbeszélés vezetőjeként nem a másik problémájának megoldása, inkább feltárása, meghallgatása
  4. Ok, ha zavar a troll: Teljesen rendben van az a mondat részünkről, hogy “Engem zavar, hogy nem tudlak bevonni a közös munkába. Meg tudunk abban állapodni, hogy a telódat most nem használod és ha sürgős hívásod van nyugodtan menj ki és kezeld”
  5. Düh megmaradás törvénye: Van olyan troll aki megnyugszik, ha átveszed az ellenállását és dühbe gurulsz. Ez a düh megmaradás törvénye 😊

Ezt az 5 pontot 5 percig tartott leírni, de beépíteni a gyakorlatba hosszú évek munkája.

Hosszabban: Ha el tudunk távolodni attól, hogy ez nekünk szól, akkor könnyebb tisztázni a hasonló helyzeteket. Akár ott a megbeszélésen, akár külön négyszemközt érdemes teret adni annak, hogy mi a probléma, amely ezt a megakadást okozza.

Néhány gondolat hozzá:

  1. Ne vedd magadra: Első lépés tudatosítani, hogy nem feltétlenül neked szól a troll ellenállása
  2. Szükséglet: A troll szükségleteit, megakadását érdemes tisztázni, ha hosszú távon szeretnél vele dolgozni. Hasznos ezt inkább négyszemközt megtenni
  3. Nem kell megoldani: A mi feladatunk a megbeszélés vezetőjeként nem a másik problémájának megoldása, inkább feltárása, meghallgatása
  4. Ok, ha zavar a troll: Teljesen rendben van az a mondat részünkről, hogy “Engem zavar, hogy nem tudlak bevonni a közös munkába. Meg tudunk abban állapodni, hogy a telódat most nem használod és ha sürgős hívásod van nyugodtan menj ki és kezeld”
  5. Düh megmaradás törvénye: Van olyan troll aki megnyugszik, ha átveszed az ellenállását és dühbe gurulsz. Ez a düh megmaradás törvénye 😊

Ezt az 5 pontot 5 percig tartott leírni, de beépíteni a gyakorlatba hosszú évek munkája.

Nagy különbség, hogy tudjuk mit kell csinálni, illetve már meg is tudjuk csinálni.

Saját bőrömön érzem, mert nap mint nap találkozom a jelenséggel. Nekem személy szerint a passzív, magát kivonó, akár érzelmileg zsaroló trollokat a legnehezebb kezelnem.

Van még hová fejlődni 😊

Még nem tudom mi lesz a jövő heti bejegyzés témája, de az biztos, hogy az utcán hever 🙂

Addig is nézz körül a tréningek között, vagy a korábbi bejegyzéseket is böngészheted 🙂 !

Mennyire volt értékes, hasznos számodra ez a tartalom?

Mivel hasznosnak, értékesnek találtad...

Oszd meg bátran másokkal is! 🙂

Sajnálom, hogy ez a tartalom most nem nyerte el a tetszésed...

Köszönöm a visszajelzésed, a szavazatod rögzítettük!

Kérlek segítsd a munkámat, és pár mondatban írd meg mit hiányoltál vagy hogyan lenne számodra hasznosabb ez a tartalom?

A fejlődésedhez a következő tréningekkel tudlak hozzásegíteni:

Gintl-Reszegi Mária

2020. június 24.

Szia. Marcsi vagyok. Üzleti elemzés gondolkodás megerősítésével foglalkozom tréningek, mentoringok, tanácsadás és közösségi tevékenységek keretében. Ezt a blogot én írtam neked.

korábbi írások

Szakmai közösség, ami nemcsak tudást, hanem szemléletet is ad

Szakmai közösség, ami nemcsak tudást, hanem szemléletet is ad

„Nem ezt kértétek!” Ezt kaptam visszajelzésként, amikor jeleztem a fejlesztőnek, hogy nem a követelmények szerint működnek bizonyos funkciók a szoftverben. A fejlesztő levezette, hogy a felületen megjelenő hibaüzenet matematikailag megfelel a követelményeknek. És hogy...

A Jövő Üzleti Elemzője: 5 Kulcskérdés, amely Segít Felkészülni a jövőre

A Jövő Üzleti Elemzője: 5 Kulcskérdés, amely Segít Felkészülni a jövőre

A jövő üzleti elemzője számára kulcsfontosságú az alkalmazkodóképesség és az aktív önfejlesztés: a technológiai fejlődés és a munkaerőpiac változásai új készségek elsajátítását teszik szükségessé. A szakmai siker érdekében érdemes tudatosan tervezni, stratégiai gondolkodással dolgozni, értéket teremteni, valamint építeni a szakmai kapcsolatokat és az adatelemző képességeket. Az önreflexió és a célorientált fejlődés elengedhetetlen ahhoz, hogy 2025-ben is versenyképesek maradjunk.

A jelen feltárásának jó kérdései

A jelen feltárásának jó kérdései

A problémák és helyzetek alapos feltárása kulcsfontosságú egy változás vagy projekt sikeréhez. Ez segít megismerni a kiindulási állapotot, értékelni a változás előnyeit és azonosítani a hiányosságokat (GAP-eket). Ehhez különböző kérdéstípusokra van szükség, például általános, „miért”, „hogyan”, „mi történik, ha…?”, valamint időbeli és érintettekre vonatkozó kérdésekre. A kérdések kombinációja biztosítja a teljes kép megértését, ami segíthet az ellenálló témagazdák meggyőzésében is.

címkék

ez megvan már neked?

Business Analyst Körkép 2024

Business Analyst Körkép 2024

2024-ben ismét megkérdeztük az üzleti elemzőket a business analyst lét helyzetéről, kihívásairól és céljairól, az eredményekből pedig megszületett a Business Analyst Körkép 2024. A részletes infografikából megtudhatod, hogyan látják magukat és a szakmát az üzleti elemzők és más projektszereplők.

BA KARAKTER #6 – BA DAY 2024

BA KARAKTER #6 – BA DAY 2024

A BA magazin hatodik száma 2024. november 11-re, a magyar BA DAY napjára jött létre. Ebben a számban többek között olyan kérdésekkel foglalkozunk, hogy miért fontos az elvárás menedzsment, hogyan illeszkedik az üzleti elemzők munkája a Scrum keretrendszerbe és hogy mi a hasonlóság egy BArbeque és a BA munka között.

BA KARAKTER #5 – Transzformáció

BA KARAKTER #5 – Transzformáció

Egy magazin, amelyben arra kaphatunk választ, hogy
• „Miért olyan nehéz transzformációs programot futtatni”.
Szabó Gabriella összegyűjtötte tapasztalatait és best-practice-eit, annak érdekében, hogy ezeket a „mammut” méretű projekteket hatékonyabbá tehessük.

itt követhetsz

Ba Talk - Üzleti elemzés nem csak üzleti elemzőknek

Mária Gintl-Reszegi PMI-PBA

Üzleti elemzés tréner / Mentor / Professional Business Analyst / Insprl alapítója

osztani ér