A blogbejegyzések úgy születnek, hogy néhány sorát papírra vetem, aztán a hétköznapok elém hozzák a válaszokat, vagy további kérdéseket vetnek fel. Így történt ez most is. A gondolat volt már néhány hete a papíromon: “Nehéz a szerelmet materializálni” illetve “Egy vállalkozás első éve egy K+F projekt (Kutatás-Fejlesztés Projekt).”
Rendezvényen jártamban…
… nem tüske ment a lábamba, hanem megerősítést nyertem a gondolatomban.
Néhány hete a Freelancerblog eseményén jártam, ahol vállalkozói mindset gondolatokat hallgattunk három neves előadótól. Megerősítést és nyugalmat éreztem, amikor mindhárman, egybehangzóan nyilatkoztak az üzleti terv intézményéről. Ez volt aznap az én takeaway-em.
Az első előadó Tölgyessi Zsófi volt, aki őszintén bevallotta, hogy nem csinált üzleti tervet. Ebben a pillanatban a világ nem állt meg a forgásában, tovább ugattak a környékbeli kutyák is és a hallgatóság nem hördült fel egyhangúan. Talán azért, amiért nekem is ekkor az elkezdett blogom jutott eszembe, miszerint a szerelmet rendkívül nehéz számokba önteni. Kicsit kényelmesebben ültem a székemben, sorstárs közösséget vállalva az előadóval, mivel én sem készítettem el az üzleti tervemet.
De akkor vajon mi kell helyette? “Óriási hit és önismeret.”
– hangzott az előadó véleménye.
Bingó! Erre a kettőre viszont nagy hangsúlyt helyeztem az elmúlt másfél évben, ezek szerint jó úton járok.
A második előadóként érkezett hozzánk beszélgetni Antal Csaba, a Portus Home Cooliving megálmodója, ahol egyébként az egész esemény zajlott. Megerősítette, hogy Ő sem készített üzleti tervet. Kettőből kettő. Ekkor már éreztem, hogy nem ördögtől való, hogy kihagytam anno ezt a lépést. Persze a banki finanszírozáshoz papírra vetette a számokat, de
az üzleti terv nem cél, hanem eszköz volt.
A döntést, hogy belevág ebbe a projektbe nem az üzleti terv, hanem szintén a hit mozdította előre. Csaba kiemelt üzenete a változás volt. Képesnek lenni felismerni a lehetőségeket, felülni a változás hullámaira és meglovagolni azt. Ezt a mindset viszi őt előre.
A harmadik és egyben végső megerősítés Pistyur Veronikától érkezett, aki szintén nem az üzleti terv mellett tette le az elsődlegesen a voksát, hanem a
hit valamint az átgondolás-végiggondolás tudatos folyamata
mellett. Ehhez persze segítséget nyújthatnak az üzleti terv és más hasznos modellek kérdései egyaránt. Természetesen ami fontos, hogy a megvalósítás a Vera által képviselt VÁLLALHATÓ VÁLLALKOZÁS alapelvei mentén történjen.
Három előadó, akiknek munkássága és üzenete két ponton is találkozik egymással. Az üzleti terv “háttérbe” szorulásán kívül a másik metszetük az óriási hit. Hinni abban, amit adni szeretnénk, amit létre szeretnénk hozni.
Mit ad a hit?
Fordítsunk egyet a világ kerekén. Ha a három előadó az óramutató járásával megegyező irányba egyet jobbra lép és a másik vállalkozó vállalkozását viszi tovább, vajon hogyan változna a sikerességi mutató?
A másik vállalkozása számunkra egy todo lista, megoldandó feladatok összessége, amelyből hiányzik számunkra a szín, a lendület, a motiváció, a hit, amelyek együtt a miértünket, vagyis a missziónkat adják.
Amikor ismered a munkádhoz a miérted, az olyan energiát tud mellé tenni, amelyet az excelbe beleöntött üzleti terv egyetlen képlete sem tud visszaadni. A másik vállalkozása számunkra egy fekete-fehér rajz, amelyet ha mi csinálunk és
ha benne van a hitünk, azonnal színesre vált és indát növeszt, ahogyan a magyar népmesék fütyürésző madárkája az intro során.
Hogyan lehet ezt a hitet, ezt a mozgatórugót, ezt a szerelmet beárazni? A lila köd, amely a születendő vállalkozásunk körül gomolyog, hogyan biztosíthatná a tisztánlátást, amely egy üzleti terv számaihoz szükséges?
Én nem tudom.
K+F
Olyan a vállalkozás első éve, mint egy K+F projekt (Kutatás-Fejlesztés Projekt).
A hitünk, a miértünk megvan, de meg kell találnunk, hogy pontosan mely termék vagy szolgáltatás tudná visszatükrözni számunkra az álmainkat. Kemény feladat, melynek van néhány számomra elengedhehetlen pontja.
Anno másfél éve kevéssé értettem, hogyan kapcsolódnak ezek a vállalkozóvá váláshoz, visszatekintve pedig látom, hogy elengedhehetlenek ahhoz, hogy haladni tudjunk.
-
-
- Saját álom versus ügyfél igényhez illeszkedés: Ismerős a helyzet, miszerint először azt szeretnénk adni, ami szerintünk jó neki? Ebben a pillanatban keveredik össze a saját igényünk az ügyfeleink igényeivel. Hosszú hónapok munkája megtanulni, hogy ne a saját vágyainkat tuszkoljuk le a piac torkán, vagyis a push helyett térjünk át a pullra, hogy egyáltalán nyitottak tudjunk lenni a kutatásra és arra, hogy meglássuk mire van szüksége az ügyfélnek… a mi álmainkból 🙂
- Bátorsággal sebezhetővé válni: Az ügyféligény megtalálásához a kutatás-próbálgatás-visszamérés ciklikussága tud közelebb vinni. Emlékszem, hogy ez a pont akkor érkezett meg számomra, amikor először bele mertem írni a visszamérő kérdőívbe, hogy ” Véleményed szerint mitől lehetne még jobb a tréningem? Te mit építenél még be?” Ez a pont volt az a bátorság, amely a páncélomból kibújtatott. Nézőpontot váltottam, hiszen addig az foglalkoztatott, hogy “úristen, most ki fog derülni, hogy az álmom nem tökéletes”, majd ez másik pályára állt, miszerint “hogyan tudnék jobban illeszkedni az ügyfél igényeihez, hogy minél nagyobb értéket tudjak adni”. Így feltéve a kérdést már sokkal könnyebb válaszolni 🙂
- Mutassuk meg mihamarabb és kérjünk pozitív megerősítést is: Én magam maximalista vagyok, amely a mai világban már nem feltétlenül előny minden területen. Lehet egy vállalkozást addig polírozni, míg tökéletes nem lesz, de akkor elszalad mellettünk a piac. Nagy tanulás volt számomra ezt levedleni. Mutassuk meg mihamarabb a világnak, a barátoknak, ismerősöknek a termékünket és agilisan fejlesszük tovább. Én hiszek a win-win-ben. Meghívok résztvevőket pilot tréningre, vagy elküldöm nekik a termékem és véleményüket kérem. Klasszikus fókusz csoport, hiszen utána részletes kérdőívben kérdezem meg őket, vajon hol láttak bibircsókokat a termékemen. Kicsit sárga, kicsit savanyú, de a miénk 🙂 Fontos a hiányosságok mellett az erősségekre is fókuszálni. Ez utóbbi számomra sokkal nehezebb, hiszen ezt korábban természetesnek vettem, viszont az erősségek kiemelése hasznos kompetencia.
- Siker helyett büszkeségek megfogalmazása: Számomra problémát okozott, hogy a feladatok elvégzése közben nem vettem észre, hogy mi a siker. Első hónapokban előfordult, hogy tréning jelentkezőnek sem örültem úgy, ahogyan kellett volna. Nem éltem meg. Ekkor elkezdtem keresni, hogy mit jelent számomra a siker. Ekkor váltottam, és már nem a sikert, hanem a büszkeségeimet fogalmaztam meg. Minden napomat azzal zártam, hogy mire vagyok büszke, és egy idő után már azt is büszkeségként fogalmaztam meg, hogy a covid-dal való közös startunk ellenére a mai napig működik és fejlődik a vállalkozásom. Büszkévé és elégedetté váltam.
-
A rendezvényen kapott vállalkozói mindset csokrot a felsorolt saját tanulásaimmal egészíteném ki, miszerint az önismeret során elengedtetetlen a sebezhetőségünk alakulása, a nyitottabbá, elfogadóbbá, elengedővé válás.
Számomra a hit és az önismeret a kontrollt csökkentette, amely segített elengedni és nem aggódni.
Már nincs szükség mindent tudnom és kézben tartani oly szorosan, mert hiszek magamban, a termékemben, hogy ami érkezik, mint megoldandó feladat, azt meg fogom tudni oldani legjobb tudásom szerint.
Igaz, hogy a vállalkozásom másfél évét summáztam mondataimban, de azt gondolom, hogy a vállalkozás szavak szabadon kicserélhetőek bármely más munkakörre, élethelyzetre, hiszen a lényeg ….
Hinni vagy nem hinni. Ez itt a kérdés!
Ha szeretnél hasonló gondolatokhoz jutni üzleti elemzőként, akkor nézz körbe tréningjeim között…