Vajon milyen színű a business analyst?

Arra keresünk választ, hogy melyik DISC színű szereplővel találkozhatsz, azonosulhatsz projektmunkád során. Piros Péterrel, Zöld Zitával, Kék Károllyal, esetleg Sárga Sacival?

Már rég le kellett volna adnod a feladatot, mert ma határidős, de még az éjszakát rászánod hogy ez az Excel tábla a lehető legtökéletesebb legyen?

Persze a szemed már vörös a sok cellától, a kialvatlanságtól és a frusztrációtól, hogy még mindig nem fejezted be és nem tudod elengedni.

De nézzük meg, hogy a vörös szemén kívül milyen színe van ilyenkor a business analysteknek?

Erről kérdeztem Marjai Viktort, aki a DISC színek szakértője, a Főnökkezelési kézikönyv szerzője és IroDISC sorozatában tárja elénk időről-időre az irodai lét árnyalatait a DISC négy színű szemüvegén keresztül.

A blogbejegyzésünk végéig arra keresünk választ, hogy melyik szereplővel találkozhatsz, azonosulhatsz projektmunkád során. Piros Péterrel, Zöld Zitával, Kék Károllyal, esetleg Sárga Sacival? Ugyanis ezt teszi Viktor is a különböző esettanulmányai során.

Viktor, köszöntelek közös gondolkodásunk során és csapjunk is bele in medias res a kérdésbe, hogy miért lenne érdemes most egy újabb címkét ragasztani magunkra, ezúttal színek formájában? 

Mielőtt beleszaladunk ennek a kérdésnek a megválaszolásába, nézzük meg, hogy miből választhatunk, vagyis érdemes tisztáznunk, hogy mi a DISC.

Az emberek általában elkövetik azt a hibát, hogy másokról azt gondolják, hogy ugyanúgy reagálnak és gondolkodnak, mint ők maguk. Persze, sok tipológia létezik, amely felcímkézi az embereket és szögezzük is le, hogy helyén kell ezeket kezelni,

nem szentírás, inkább támogatást, megértést biztosít.

Ezek után nézzük meg a DISC “címkéit”

A DISC az embereket 4 viselkedés stílusba sorolja be:

    • D – Domináns (Dominance) – Piros
    • I – Ismerkedő (Influence) – Sárga
    • S – Szilárd (Steadiness) – Zöld 
    • C – Kompetens (Conscientious) – Kék

Hogy milyen szempont alapján történt a csoportosítás?
A viselkedési stílusunk határozza meg, hogyan kezeljük a kihívásokat, problémákat. Szintén ettől függ, hogy tudunk-e, és ha igen, hogyan tudunk másokra hatást gyakorolni. Megmutatja a tempót, hogyan reagálunk a körülöttünk lévő dolgokra, valamint a szabályokkal kapcsolatos hozzáállásunkra is rávilágít.

Mégegyszer szeretném megerősíteni, egyik szín/viselkedési stílus nem jobb, vagy rosszabb, mint a másik, hanem más. Más a motiváció, munkatempó, zavaró tényezők, fókuszpontok. Ha ismerjük a saját stílusunkat, tudjuk, mire hogy fogunk reagálni, mi az ami könnyen fog menni, és mi az ami extra energiát igényel, és hamar kifáraszt.

Az első nyereségünk a DISC által az önismeret.

A haladók már a másik stílusához passzoló kommunikációt is tudják alkalmazni és ez az igazi hozzáadott értéke a modellnek. Nem kell folyamatosan fenntartani, csak alkalmazni, amikor a helyzetünk úgy kívánja. Mint a tenisz: csak az adott poén alatt kell erre koncentrálni, utána két menet között lehet pihenni, visszatérni a saját stílusunkba.

Ezek szerint az igazi nyereséget az együttműködéseim során érhetem el vele?

Igen. Mindig az tesz többet a kommunikációért, akinek több energiája van hozzá.

    • Egyrészt a DISC használata segít, hogy több energiád maradjon, és ami van, azt is hatékonyan használd, a megfelelő helyen
    • Másrészt, ha az üzleti elemzőket tartjuk fókuszban, a kommunikáció sikertelensége valójában az üzleti elemzőknek fáj legjobban, hiszen a munkájuk sikeressége nagyban függ a kommunikáció minőségétől, a konfliktusok kezelésétől. Nem véletlen, hogy a Business Analyst Körkép válaszai között igen erősen jelent meg a kommunikáció, az empátia, az együttműködés, mint nagyon erős és szükséges kompetencia.

Akkor adjunk némi konkrétumot a színekre vonatkozóan. Melyik szín mit üzen nekünk? És mesélj kérlek arról is, hogy melyik színű üzleti elemzőnek mi az erőssége.

PIROS

Extrovertált, eredményorientált.

+

Gyorsan átlátja az adott helyzetet, gyors és határozott.
Tud és nem fél döntéseket hozni.
Mindig az eredmény elérése a fő célja.
Kritikus helyzetben is megőrzi a higgadtságát, és szállítani fog, bármi áron.

Egy ilyen BA nagyon hasznos a menedzsment számára, mert megbízhatóan hozza az elvártakat.
Szívesen megy előre a ranglétrán, akár lead BA vagy osztályvezető válhat belőle idővel.

Nem szeret a részletekkel bíbelődni, ezért egy hosszú  specifikáció megírása nem az erőssége.
Az emberi tényezőkkel nem szeret foglalkozni, ami hosszú távon nagyon káros lehet.
Hiába szállít eredményeket, ha elégeti menet közben az összes emberi kapcsolatát.
Észre sem veszi, mennyire nyomasztja a többi stílusú kollégát az agresszív hozzáállása.
Pedig a csapat többi tagja nélkül nem fog tudni egy idő után eredményeket elérni, amitől feszült lesz, és még keményebben kezdi tolni a többieket.
Ördögi kör.

Milyen szituációkban érzi jól magát, mi tölti fel?

    • Döntések meghozatala
    • Irányítás
    • Nagy célok elérése

Mi az a helyzet, ami lemeríti?

    • Döntések meghozatala
    • Irányítás
    • Nagy célok elérése

SÁRGA

Extrovertált és kapcsolatorientált.

+

A sárga BA kiváló kommunikátor, mindenkit ismer a szervezetben.
Lelkes, optimista és kreatív.
Nagyon jó ötletei vannak, egy brainstroming során rengeteg jó gondolatot fog bedobni.
Mindig vidám, van egy vicce vagy storyja, ami jó hatással lehet a többi kollégájára is.
Remekül tud prezentálni, és szívesen is teszi.
Ez hasznos lehet, mikor az eredményeket, státuszt kell bemutatni.

Óriási kincs egy BA-nak a cégben belüli szakmai networkje, mert mindig tudja, kit kell megkérdezni, vagy ki fog tudni segíteni.
Ezért sokat is tesz, nem sajnálja az időt a kollégákkal való beszélgetésre, kávézásra.

A sárgától nagyon messze áll a precizitás, pontosság, és rosszul viseli a monoton munkát.
Ez főleg egy fejlesztés tesztelésekor, vagy egy részletes specifikáció írásakor/véleményezésekor lehet gond.
De ha maga mellé vesz egy Kék vagy Zöld stílusú kollégát, ő meg fogja találni a hibát, és meg fogja részletesen írni az anyagot ?
A sárga nagyon időoptimista, könnyen elúszhat a határidőkkel.
Őszintén hisz benne, hogy az adott feladat maximum egy nap, és ezt minden heti státuszon elmondja, csak épp nem készül el vele ?

Milyen szituációkban érzi jól magát, mi tölti fel?

    • Emberekkel megbeszélés
    • Új ötletek
    • Kreatív feladatok

Mi az a helyzet, ami lemeríti?

    • Monoton, precizitást igénylő feladat
    • Ha egyedül kell dolgoznia
    • Ha nincs kapcsolata más emberekkel

ZÖLD

Introvertált, kapcsolatorientált.

+

Megbízható, lelkiismeretes, jól bírja a monoton feladatokat.
Akkor teljesít jól, ha hagyják a saját tempójában dolgozni.
Fontos neki, hogy a többiek jól érezzék magukat.

Kiváló hallgató.
Interjú, folyamatfelmérés és megértésben nagyon jól teljesít.

Nehezen mond nemet, nem bírja a konfliktust.
Márpedig egy projekt során gyakran merülnek fel ellentétek, problémák.
Nyomás alatt rosszul teljesít, keresi a kiutat.
Rosszul tűri a bizonytalanságot, ezért sokat kérdez.
Akkor tud eredményes lenni, ha már biztos a dolgában.

Milyen szituációkban érzi jól magát, mi tölti fel?

    • Biztonságos, nyugodt környezet
    • Kiszámítható feladatok

Mi az a helyzet, ami lemeríti?

    • Konfliktus
    • Hirtelen változás
    • Ismeretlen dolgok

KÉK

Introvertált, eredményorientált.

+

Precíz, alapos, szabálykövető.
Ő biztos részletes, és hibátlan anyagot fog leadni.
Jól bírja, sőt, szereti a monoton, kiszámítható feladatot.

Kiváló követelmény specifikációt ír és remekül tesztel.

Retteg a hibázástól, ezért hajlamos túlbiztosítani magát.
Többször átnéz/átszámol mindent, ezért hajlamos kicsúszni a határidőből.
A minőség számít, és ahhoz pedig idő kell.
Nem szeret másokkal kommunikálni, magának való.
Legrosszabb rémálma mások előtt szerepelni, vagy megszólalni.

Milyen szituációkban érzi jól magát, mi tölti fel?

    • Biztonságos, nyugodt környezet
    • Kiszámítható feladatok

Mi az a helyzet, ami lemeríti?

    • Más emberekkel való kommunikáció

Ezeket végighallgatva már biztosan mindenki megtalálja a saját színárnyalatát, és nem csak egyet, hanem akár többet is választhatnak maguknak.

Én például duplázok, hiszen kék és sárga színekben pompázom.

Ez nagyon értékes tudást, önmagunkkal tisztában lenni, de ami engem legalább ennyire érdekel, hogy hogyan tudunk ennek segítségével üzleti elemzőként jobban érvényesülni? Hogyan használjuk ezt a tudást a működésünkben?

Ha pirossal kell együtt dolgoznunk, akkor mi segíthet bennünket?

    • Vonjuk be a koncepció alkotásba.
    • Adjunk neki egy kisebb, jól körülhatárolható feladatrészt, amiért felelősséget vállalhat.
    • Státuszokon, megbeszéléseken emeljük ki a hozzáadott értékeét és név szerint említsük meg őt.
    • Hagyjuk, hogy Ő mutassa be az elvégzett feladatát.
    • Vezetői meetingekre helyettesként küldjük be néhányszor.
    • Mivel tudjuk őt elkötelezni? Adunk neki hatáskört és adjunk neki szót.

Ha sárgával kell együtt dolgoznunk, akkor mi segíthet bennünket?

    • Rövid határidő és gyakori ellenőrzés.
    • Kicsit hagyni, hogy elmondja a storyt és gondolatait, teret adni neki.
    • Erős facilitátornak kell lenni egy sárgával szemben.
    • Finoman terelni, lelkesen beszélni.
    • Mivel tudjuk őt elkötelezni? Számára az új mindig jobb. Ha ezek a szavak benne vannak, figyel és érdekli: izgalmas, fejlődés, együtt, csapat, humor.

Ha zölddel kell együtt dolgoznunk, akkor mi segíthet bennünket?

    • Mivel tudjuk őt elkötelezni? Erős bevonással. Ő mondja meg, hogy szerinte mikorra lesz kész a feladat. Biztosítom róla, hogy “Együtt csináljuk, itt leszek veled”.
    • Ne legyen bizonytalanság körülötte. Tudja, hogy kérdezhet, ha akar. Azt érezze, hogy van számára védőháló, mint egyfajta biztosítás.
    • Ha nem megfelelően kezeljük, passzív ellenálló lesz. Ha elbizonytalanodik és aggódni kezd az káoszt jelent. Viszont a piros pedig pont ezt a helyzetet szereti. Ilyenkor egy kedves piros és kicsit határozottabb zöld remekül fog tudni együtt dolgozni.
    • Kapcsolatorinetált. “Akkor Béla engem utál?” Ezt hallja meg egy kommunikációból.
    • Kevés kapcsolata van, de az mélyebb. Nem beszél a magánéletről. Ha sikerül megnyitnod, akkor Ő lesz a legjobb szövetségesed, mert tűzön vizen csinálja érted.

Ha kékkel kell együtt dolgoznunk, akkor mi segíthet bennünket?

    • Kérd ki a véleményét a közös munka során.
    • Szabályokat, kereteket, módszertanokat mondjuk ki és tisztázzuk előre, amelyben felfedezheti saját magát.
    • Feladat-felelős-határidő szentháromság számára fontos.
    • Szüksége van az adat jellegű információkra, amelyek alátámasztják számára az információkat.
    • Engedjük el a lényegtelen dolgokat.
    • A kék a miért kérdést teszi fel, szüksége van az összefüggésekre.
    • Rendszerezni, strukturálni szeret, ez a komfortzónája.

Viktor, ezek a gondolatok óriási segítséget jelentenek a BA kommunikációban és együttműködésben.

Business Analyst Körképben olvastam, hogy a legtöbb BA hídként, kapocsként tekint magára. A DISC kommunikációs viselkedés stílus ismerete a tartópillére annak a hídnak, amit a BA épít ?Ezek mind muníciót jelentenek ahhoz, hogy miből keverjünk maltert, hogy ne dőljön össze a kis hídunk az első státuszmeeting miatti rengésektől.

Mindenképp folytassuk ezt a beszélgetést egy másik alkalommal is és nézzük meg, hogy hogyan érdemes összeválogatni egy csapatot. Mitől működik és mitől nem.

De térjünk vissza a nyitó gondolathoz, hogy vajon milyen színűek a business analystek?

Azt hiszem erre nincs egyértelmű válasz. A legjobb lenne talán mindegyik színből beszerezni a szükségeseket, de bármelyik színből lehet jó üzleti elemző. Ami fontos, hogy megtaláljuk, hogy egy projektcsapatban bennünket mi energetizál legjobban és arra használjanak bennünket, amire valók vagyunk. Ekkor tudunk a leghatékonyabban hozzájárulni a sikerhez.

Köszönöm a beszélgetést, számomra nyitott ajtókat döngetsz és remek érzés új impulzusokat kapni a DISC segítségével.

Ha érdekelnek más kommunikációs és stakeholder management technikák, gyere el tréningemre, hogy lehetőséged legyen ebben fejlődni. A következő Business analyst MINDSET tréning novemberben lesz, ahol kereterndszert és magabiztosságot kapsz a BA működésedben. És persze a DISC-ről is lehetőségünk lesz beszélgetni ?

További gyakorlati tréningekért és mentoring programokért klikkelj a következő linkekre.

Mennyire volt értékes, hasznos számodra ez a tartalom?

Mivel hasznosnak, értékesnek találtad...

Oszd meg bátran másokkal is! 🙂

Sajnálom, hogy ez a tartalom most nem nyerte el a tetszésed...

Köszönöm a visszajelzésed, a szavazatod rögzítettük!

Kérlek segítsd a munkámat, és pár mondatban írd meg mit hiányoltál vagy hogyan lenne számodra hasznosabb ez a tartalom?

A fejlődésedhez a következő tréningekkel tudlak hozzásegíteni:

Gintl-Reszegi Mária

2021. október 12.

Szia. Marcsi vagyok. Üzleti elemzés gondolkodás megerősítésével foglalkozom tréningek, mentoringok, tanácsadás és közösségi tevékenységek keretében. Ezt a blogot én írtam neked.

korábbi írások

címkék

ez megvan már neked?

Decomposition diagram

Decomposition diagram

Biztosan ismered, biztosan használtad már, hiszen a JPÉ gondolkodás egyik legegyszerűbb megjelenési formája. Mégis érdemes közösen átgondolni, mi mindenre lehet használni.

itt követhetsz

Ba Talk - Üzleti elemzés nem csak üzleti elemzőknek

Mária Gintl-Reszegi PMI-PBA

Üzleti elemzés tréner / Mentor / Professional Business Analyst / Insprl alapítója

osztani ér