Már rég le kellett volna adnod a feladatot, mert ma határidős, de még az éjszakát rászánod hogy ez az Excel tábla a lehető legtökéletesebb legyen?
Persze a szemed már vörös a sok cellától, a kialvatlanságtól és a frusztrációtól, hogy még mindig nem fejezted be és nem tudod elengedni.
De nézzük meg, hogy a vörös szemén kívül milyen színe van ilyenkor a business analysteknek?
Erről kérdeztem Marjai Viktort, aki a DISC színek szakértője, a Főnökkezelési kézikönyv szerzője és IroDISC sorozatában tárja elénk időről-időre az irodai lét árnyalatait a DISC négy színű szemüvegén keresztül.
A blogbejegyzésünk végéig arra keresünk választ, hogy melyik szereplővel találkozhatsz, azonosulhatsz projektmunkád során. Piros Péterrel, Zöld Zitával, Kék Károllyal, esetleg Sárga Sacival? Ugyanis ezt teszi Viktor is a különböző esettanulmányai során.

Viktor, köszöntelek közös gondolkodásunk során és csapjunk is bele in medias res a kérdésbe, hogy miért lenne érdemes most egy újabb címkét ragasztani magunkra, ezúttal színek formájában?
Mielőtt beleszaladunk ennek a kérdésnek a megválaszolásába, nézzük meg, hogy miből választhatunk, vagyis érdemes tisztáznunk, hogy mi a DISC.
Az emberek általában elkövetik azt a hibát, hogy másokról azt gondolják, hogy ugyanúgy reagálnak és gondolkodnak, mint ők maguk. Persze, sok tipológia létezik, amely felcímkézi az embereket és szögezzük is le, hogy helyén kell ezeket kezelni,
nem szentírás, inkább támogatást, megértést biztosít.
Ezek után nézzük meg a DISC “címkéit”
A DISC az embereket 4 viselkedés stílusba sorolja be:
-
- D – Domináns (Dominance) – Piros
- I – Ismerkedő (Influence) – Sárga
- S – Szilárd (Steadiness) – Zöld
- C – Kompetens (Conscientious) – Kék
Hogy milyen szempont alapján történt a csoportosítás?
A viselkedési stílusunk határozza meg, hogyan kezeljük a kihívásokat, problémákat. Szintén ettől függ, hogy tudunk-e, és ha igen, hogyan tudunk másokra hatást gyakorolni. Megmutatja a tempót, hogyan reagálunk a körülöttünk lévő dolgokra, valamint a szabályokkal kapcsolatos hozzáállásunkra is rávilágít.
Mégegyszer szeretném megerősíteni, egyik szín/viselkedési stílus nem jobb, vagy rosszabb, mint a másik, hanem más. Más a motiváció, munkatempó, zavaró tényezők, fókuszpontok. Ha ismerjük a saját stílusunkat, tudjuk, mire hogy fogunk reagálni, mi az ami könnyen fog menni, és mi az ami extra energiát igényel, és hamar kifáraszt.
Az első nyereségünk a DISC által az önismeret.
A haladók már a másik stílusához passzoló kommunikációt is tudják alkalmazni és ez az igazi hozzáadott értéke a modellnek. Nem kell folyamatosan fenntartani, csak alkalmazni, amikor a helyzetünk úgy kívánja. Mint a tenisz: csak az adott poén alatt kell erre koncentrálni, utána két menet között lehet pihenni, visszatérni a saját stílusunkba.
Ezek szerint az igazi nyereséget az együttműködéseim során érhetem el vele?
Igen. Mindig az tesz többet a kommunikációért, akinek több energiája van hozzá.
-
- Egyrészt a DISC használata segít, hogy több energiád maradjon, és ami van, azt is hatékonyan használd, a megfelelő helyen
- Másrészt, ha az üzleti elemzőket tartjuk fókuszban, a kommunikáció sikertelensége valójában az üzleti elemzőknek fáj legjobban, hiszen a munkájuk sikeressége nagyban függ a kommunikáció minőségétől, a konfliktusok kezelésétől. Nem véletlen, hogy a Business Analyst Körkép válaszai között igen erősen jelent meg a kommunikáció, az empátia, az együttműködés, mint nagyon erős és szükséges kompetencia.
Akkor adjunk némi konkrétumot a színekre vonatkozóan. Melyik szín mit üzen nekünk? És mesélj kérlek arról is, hogy melyik színű üzleti elemzőnek mi az erőssége.
PIROS
Extrovertált, eredményorientált.
+
–
Milyen szituációkban érzi jól magát, mi tölti fel?
-
- Döntések meghozatala
- Irányítás
- Nagy célok elérése
Mi az a helyzet, ami lemeríti?
-
- Döntések meghozatala
- Irányítás
- Nagy célok elérése
SÁRGA
Extrovertált és kapcsolatorientált.
+
–
Milyen szituációkban érzi jól magát, mi tölti fel?
-
- Emberekkel megbeszélés
- Új ötletek
- Kreatív feladatok
Mi az a helyzet, ami lemeríti?
-
- Monoton, precizitást igénylő feladat
- Ha egyedül kell dolgoznia
- Ha nincs kapcsolata más emberekkel
ZÖLD
Introvertált, kapcsolatorientált.
+
–
Milyen szituációkban érzi jól magát, mi tölti fel?
-
- Biztonságos, nyugodt környezet
- Kiszámítható feladatok
Mi az a helyzet, ami lemeríti?
-
- Konfliktus
- Hirtelen változás
- Ismeretlen dolgok
KÉK
Introvertált, eredményorientált.
+
–
Milyen szituációkban érzi jól magát, mi tölti fel?
-
- Biztonságos, nyugodt környezet
- Kiszámítható feladatok
Mi az a helyzet, ami lemeríti?
-
- Más emberekkel való kommunikáció
Ezeket végighallgatva már biztosan mindenki megtalálja a saját színárnyalatát, és nem csak egyet, hanem akár többet is választhatnak maguknak.
Én például duplázok, hiszen kék és sárga színekben pompázom.
Ez nagyon értékes tudást, önmagunkkal tisztában lenni, de ami engem legalább ennyire érdekel, hogy hogyan tudunk ennek segítségével üzleti elemzőként jobban érvényesülni? Hogyan használjuk ezt a tudást a működésünkben?
Ha pirossal kell együtt dolgoznunk, akkor mi segíthet bennünket?
-
- Vonjuk be a koncepció alkotásba.
- Adjunk neki egy kisebb, jól körülhatárolható feladatrészt, amiért felelősséget vállalhat.
- Státuszokon, megbeszéléseken emeljük ki a hozzáadott értékeét és név szerint említsük meg őt.
- Hagyjuk, hogy Ő mutassa be az elvégzett feladatát.
- Vezetői meetingekre helyettesként küldjük be néhányszor.
- Mivel tudjuk őt elkötelezni? Adunk neki hatáskört és adjunk neki szót.
Ha sárgával kell együtt dolgoznunk, akkor mi segíthet bennünket?
-
- Rövid határidő és gyakori ellenőrzés.
- Kicsit hagyni, hogy elmondja a storyt és gondolatait, teret adni neki.
- Erős facilitátornak kell lenni egy sárgával szemben.
- Finoman terelni, lelkesen beszélni.
- Mivel tudjuk őt elkötelezni? Számára az új mindig jobb. Ha ezek a szavak benne vannak, figyel és érdekli: izgalmas, fejlődés, együtt, csapat, humor.
Ha zölddel kell együtt dolgoznunk, akkor mi segíthet bennünket?
-
- Mivel tudjuk őt elkötelezni? Erős bevonással. Ő mondja meg, hogy szerinte mikorra lesz kész a feladat. Biztosítom róla, hogy “Együtt csináljuk, itt leszek veled”.
- Ne legyen bizonytalanság körülötte. Tudja, hogy kérdezhet, ha akar. Azt érezze, hogy van számára védőháló, mint egyfajta biztosítás.
- Ha nem megfelelően kezeljük, passzív ellenálló lesz. Ha elbizonytalanodik és aggódni kezd az káoszt jelent. Viszont a piros pedig pont ezt a helyzetet szereti. Ilyenkor egy kedves piros és kicsit határozottabb zöld remekül fog tudni együtt dolgozni.
- Kapcsolatorinetált. “Akkor Béla engem utál?” Ezt hallja meg egy kommunikációból.
- Kevés kapcsolata van, de az mélyebb. Nem beszél a magánéletről. Ha sikerül megnyitnod, akkor Ő lesz a legjobb szövetségesed, mert tűzön vizen csinálja érted.
Ha kékkel kell együtt dolgoznunk, akkor mi segíthet bennünket?
-
- Kérd ki a véleményét a közös munka során.
- Szabályokat, kereteket, módszertanokat mondjuk ki és tisztázzuk előre, amelyben felfedezheti saját magát.
- Feladat-felelős-határidő szentháromság számára fontos.
- Szüksége van az adat jellegű információkra, amelyek alátámasztják számára az információkat.
- Engedjük el a lényegtelen dolgokat.
- A kék a miért kérdést teszi fel, szüksége van az összefüggésekre.
- Rendszerezni, strukturálni szeret, ez a komfortzónája.
Viktor, ezek a gondolatok óriási segítséget jelentenek a BA kommunikációban és együttműködésben.
A Business Analyst Körképben olvastam, hogy a legtöbb BA hídként, kapocsként tekint magára. A DISC kommunikációs viselkedés stílus ismerete a tartópillére annak a hídnak, amit a BA épít 😃Ezek mind muníciót jelentenek ahhoz, hogy miből keverjünk maltert, hogy ne dőljön össze a kis hídunk az első státuszmeeting miatti rengésektől.
Mindenképp folytassuk ezt a beszélgetést egy másik alkalommal is és nézzük meg, hogy hogyan érdemes összeválogatni egy csapatot. Mitől működik és mitől nem.
De térjünk vissza a nyitó gondolathoz, hogy vajon milyen színűek a business analystek?
Azt hiszem erre nincs egyértelmű válasz. A legjobb lenne talán mindegyik színből beszerezni a szükségeseket, de bármelyik színből lehet jó üzleti elemző. Ami fontos, hogy megtaláljuk, hogy egy projektcsapatban bennünket mi energetizál legjobban és arra használjanak bennünket, amire valók vagyunk. Ekkor tudunk a leghatékonyabban hozzájárulni a sikerhez.
Köszönöm a beszélgetést, számomra nyitott ajtókat döngetsz és remek érzés új impulzusokat kapni a DISC segítségével.
Ha érdekelnek más kommunikációs és stakeholder management technikák, gyere el tréningemre, hogy lehetőséged legyen ebben fejlődni. A következő Business analyst MINDSET tréning novemberben lesz, ahol kereterndszert és magabiztosságot kapsz a BA működésedben. És persze a DISC-ről is lehetőségünk lesz beszélgetni 🙂
További gyakorlati tréningekért és mentoring programokért klikkelj a következő linkekre.