TE + ÉN = MI

Az együttműködés megtalálni a közös gondolatokat, ahelyett, hogy a konfliktusokon dolgoznánk. Kíváncsinak, szeretettel érdeklődőnek kell lennünk, mert csak így alakulhat ki a TE + ÉN-ből a MI.

A homokozóban ez a képlet még olyan természetes és magától értetődő. Majd iskolásként sok éven keresztül tanuljuk, hogy hogyan számíthatunk csak magunkra és hogyan boldoguljunk saját felelősségünk szerint.
Felnőttként újra tengernyi tréning feladat és önismeret segít visszahozni a homokozós ösztönszerű együttműködési technikánkat.

A MI jelenti az együttműködést ebben a képletben, de hogyan hozható újra létre? A PEER REVIEW-t, mint együttműködést segítő eszközt tekintem át a következő bejegyzés során.

A peer review eredete

A peer review eredetileg egy minőségbiztosítási eszköz. Egy hivatalos, vagy informális áttekintése az üzleti elemző munkájának. A célja annak biztosítása, hogy az üzleti elemzés leszállítandók tartalmilag és formailag megfelelőek legyenek.

Ez egy partneri viszony, ami a következőképp zajlik le:

  • Add oda a követelmény specifikációt a tesztkoordinátornak, visszajelez, hogy mi nem tesztelhető a követelményekben.
  • Add oda a a követelmény specifikációt az üzleti terület képviselőjének, aki majd megteszi a jelzéseit és felteszi a kérdéseit, ami segít neked egy magasabb minőségű dokuemntumot létrehozni
  • Add oda a követelmény specifikációt egy business analyst munkatársadnak, aki felteszi a kérdéseit, arra vonatkozóan, ahol logikai rés van a tartalomban

Kaphatsz visszajelzést az érthetőségre, a redundanciára, a szóhasználatra, a mérhetőségre, a tesztelhetőségre, a következetességre vonatkozóan.

Peer-ek vagy partnerek áttekinthetik akár tartalmilag, akár formailag a munkádat, egy a lényeg, hogy egyezzetek meg abban előre, hogy ennek a partneri együttműködésnek mi a célja és hogyan fogjátok azt kivitelezni.

A sodródás, az “ahogy esik úgy puffan” hozzáállás esetünkben konfliktushoz vezethet.

Az együttműködés fejlesztése

Az együttműködés fejlesztése (IS), az egyén fejlesztésével kezdődik, ami aztán kiterjeszthető csapat szintre.

HOGYAN?

Első lépés tisztázni azt, hogy mit jelent maga az együttműködés és egy szintre hozni a megértést.

A közös cél kialakításának fontos eleme, hogy meg tudja fogalmazni a csapat, hogy milyen megakadást, problémát okoz számára az együttműködés hiánya, vagyis milyen cél érdekében érdemes ezt a fejlesztési energiát beletenni.

Javasolt a fejlesztést a páros munka során gyakorolni. Két ember együttműködése könnyebben átlátható, mint egy teljes csapaté.

Teljes csapatra folyamatosan érdemes kiterjeszteni az együttműködést különböző tudatos feladatokon keresztül.

Hogyan segíti a peer review az együttműködés fejlődését?

Induljunk ki abból a mondatból, hogy

  • Add oda a követelmény specifikációt egy business analyst munkatársadnak, aki felteszi a kérdéseit, arra vonatkozóan, ahol logikai rést talál a tartalomban

Ezt az energiát tovább tudjuk fejleszteni és ennél többre is fel tudjuk használni.

A játékszabály, hogy a peer review-ban van egy első számú résztvevő és egy partner. Ilyen páros munkákat a csapaton belül külön-külön feladatokra érdemes létrehozni. Hol a feladatot leszállító, hol pedig partneri szerepben legyenek a munkatársak és nagyon hasznos, ha feladatonként más és más kolléga kerül melléjük párként.

  • A feladat közös tervezése: A feladatot végző személy és a partner közösen megtervezik az előttük álló feldatot és a tervet dokumentálják. A MIT-eket, a MIÉRT-eket és a kivitelezés módját, a HOGYAN-okat közösen tisztázzák, közös megértésre hozzák és együttműködve alakítják ki a végleges álláspontot.
  • Az eredmény demózása: A feladatot végző kolléga elvégzi a feladatot, és átadja a partnernek áttekintésre. Ez az átadás egy demo, egy bemutató keretében történik, hiszen ilyenkor átadásra kerül a feladatvégzésre vonatkozó tapasztalat és know-how is. Hosszabb feladat esetén egy bizonyos gyakorisággal érdemes ezt az áttekintést megtenni.
  • Partneri visszajelzés: A partner kérdez, visszajelez, javasol, gondolatot fogalmaz meg, beszélgetés alakul ki és közösen megállapodnak, hogy módosul-e az előrehaladás.

Nincs a két szereplő között alá-fölé rendelt viszony. Itt mindenki tanul mindenkitől, hiszen

a tudás csak akkor ér valamit, ha azt valakinek át is tudjuk adni.

Tudatosítás

A közös munka végén ne feledjük tudatosítani, hogy mi történt velünk, ezért érdemes erről egy összefoglalót készíteni. Mit tanultam egyénileg, mit tanultunk páros szinten a feladat kivitelezése során. A tudatosítás, az áttekintés mint a szakmai, mind a soft kompetenciákra vonatkozóan értékes lépés.

A hab a torta tetején ezt az összefoglalást bevinni egy csapat szintű tudásátadás folyamatába, ahol megmutatják a párok, hogy mit csináltak. Ennek óriási előnye az a büszkeség és siker, amelyet be tudnak mutatni a csapatnak, vagy azt a tanulási, fejlődési folyamatot, amelyen keresztül mentek, és ha most kezdenék, akkor már bizonyos részét másként csinálnák.

Azt mondják, az első hiba ajándék, a második hiba átok!

Ha azonosítjuk is, hogy mit csinálnánk másként legközelebb, az nem a hiba, ez a fejlődés 😊 Csak sokszor erre vonatkozóan nem vagyunk magunkkal szemben elég türelmesek.

A folyamat erőssége, hogy a partneri munka résztvevői ismét elmondják a tapasztalataikat és az esetleges csapat kérdések is újabb információrétegeket fedhetnek fel, tudatosíthatnak bennünk, másokban.

A 7-es szám bűvöletében a következő fejlődési pontok azonosíthatóak:

  1. Ezzel a módszerrel hatékonyan és gyakorlatban lehet egymástól tanulni. A csapat tudása koherensebb lesz
  2. A MIÉRT-eket jól végig lehet rágcsálni
  3. Közös tervezés gyakorlata erősebbé válik
  4. A visszajelzési és a kérdezés kultúra fejlődik ezáltal
  5. Transzparenssé válik, hogy melyik kolléga miben erős és ez a későbbi feladatok során az egymáshoz való kapcsolódást is segíti
  6. Megerősíti az üzleti elemzőket a képességeikben
  7. Biztonságot és mintát ad egy következő hasonló feladathoz

Kíváncsinak, szeretettel érdeklődőnek kell lennünk, mert csak így alakulhat ki a TE + ÉN-ből a MI.

Sok a kérdés még ebben a témában. Csak a MI célok léteznek az együttműködés képletében vagy ér az is, hogy nekem van ÉN célom ugyanazon közös feladat során?

A következő hetek bejegyzései különböző kameraállásból igyekeznek megközelíteni ezt a fogalmat. Kövesd, olvasd és fogalmazd meg a saját együttműködés gondolataidat!

A blogok megjelenéséről az Insprl – A fejlődő elme számára facebook oldalon kapsz infókat. Kövesd be, ha értesítést szeretnél róla!

Hiszem, hogy az üzleti elemzés szakma 50%-a soft skill, amelynek része az együttműködés is, ezért nem múlhat el tréning ennek fejlesztése nélkül.

Mennyire volt értékes, hasznos számodra ez a tartalom?

Mivel hasznosnak, értékesnek találtad...

Oszd meg bátran másokkal is! 🙂

Sajnálom, hogy ez a tartalom most nem nyerte el a tetszésed...

Köszönöm a visszajelzésed, a szavazatod rögzítettük!

Kérlek segítsd a munkámat, és pár mondatban írd meg mit hiányoltál vagy hogyan lenne számodra hasznosabb ez a tartalom?

A fejlődésedhez a következő tréningekkel tudlak hozzásegíteni:

Gintl-Reszegi Mária

2020. szeptember 10.

Szia. Marcsi vagyok. Üzleti elemzés gondolkodás megerősítésével foglalkozom tréningek, mentoringok, tanácsadás és közösségi tevékenységek keretében. Ezt a blogot én írtam neked.

korábbi írások

Szakmai közösség, ami nemcsak tudást, hanem szemléletet is ad

Szakmai közösség, ami nemcsak tudást, hanem szemléletet is ad

„Nem ezt kértétek!” Ezt kaptam visszajelzésként, amikor jeleztem a fejlesztőnek, hogy nem a követelmények szerint működnek bizonyos funkciók a szoftverben. A fejlesztő levezette, hogy a felületen megjelenő hibaüzenet matematikailag megfelel a követelményeknek. És hogy...

A Jövő Üzleti Elemzője: 5 Kulcskérdés, amely Segít Felkészülni a jövőre

A Jövő Üzleti Elemzője: 5 Kulcskérdés, amely Segít Felkészülni a jövőre

A jövő üzleti elemzője számára kulcsfontosságú az alkalmazkodóképesség és az aktív önfejlesztés: a technológiai fejlődés és a munkaerőpiac változásai új készségek elsajátítását teszik szükségessé. A szakmai siker érdekében érdemes tudatosan tervezni, stratégiai gondolkodással dolgozni, értéket teremteni, valamint építeni a szakmai kapcsolatokat és az adatelemző képességeket. Az önreflexió és a célorientált fejlődés elengedhetetlen ahhoz, hogy 2025-ben is versenyképesek maradjunk.

A jelen feltárásának jó kérdései

A jelen feltárásának jó kérdései

A problémák és helyzetek alapos feltárása kulcsfontosságú egy változás vagy projekt sikeréhez. Ez segít megismerni a kiindulási állapotot, értékelni a változás előnyeit és azonosítani a hiányosságokat (GAP-eket). Ehhez különböző kérdéstípusokra van szükség, például általános, „miért”, „hogyan”, „mi történik, ha…?”, valamint időbeli és érintettekre vonatkozó kérdésekre. A kérdések kombinációja biztosítja a teljes kép megértését, ami segíthet az ellenálló témagazdák meggyőzésében is.

címkék

ez megvan már neked?

Business Analyst Körkép 2024

Business Analyst Körkép 2024

2024-ben ismét megkérdeztük az üzleti elemzőket a business analyst lét helyzetéről, kihívásairól és céljairól, az eredményekből pedig megszületett a Business Analyst Körkép 2024. A részletes infografikából megtudhatod, hogyan látják magukat és a szakmát az üzleti elemzők és más projektszereplők.

BA KARAKTER #6 – BA DAY 2024

BA KARAKTER #6 – BA DAY 2024

A BA magazin hatodik száma 2024. november 11-re, a magyar BA DAY napjára jött létre. Ebben a számban többek között olyan kérdésekkel foglalkozunk, hogy miért fontos az elvárás menedzsment, hogyan illeszkedik az üzleti elemzők munkája a Scrum keretrendszerbe és hogy mi a hasonlóság egy BArbeque és a BA munka között.

BA KARAKTER #5 – Transzformáció

BA KARAKTER #5 – Transzformáció

Egy magazin, amelyben arra kaphatunk választ, hogy
• „Miért olyan nehéz transzformációs programot futtatni”.
Szabó Gabriella összegyűjtötte tapasztalatait és best-practice-eit, annak érdekében, hogy ezeket a „mammut” méretű projekteket hatékonyabbá tehessük.

itt követhetsz

Ba Talk - Üzleti elemzés nem csak üzleti elemzőknek

Mária Gintl-Reszegi PMI-PBA

Üzleti elemzés tréner / Mentor / Professional Business Analyst / Insprl alapítója

osztani ér