Január 1-i fogadalom: Idén ledobok 10 kilót.
Az havonta mennyi is? Na jó legyen 12 kiló, hogy lehessen egyszerűen osztani.
Az havonta 1 kiló, hetente pedig negyed. Az simaliba. Csináljuk!
Ezek a tervek vízkeresztre már csak szép emlékek. Akkor mi a probléma?
A tervezés hozzávalói
A MIT MIÉRT HOGYAN hármas elv a tervezésben is érvényesül. Ezekre a kérdésekre adott válasz teszi teljessé a tervezés folyamatát.
A házépítés gondolatmenetével könnyen reprezentálható a folyamat:
- MIÉRT kérdés már akkor felmerül, mikor célul tűzzük ki a házépítés tényét. Miért szeretnénk építkezni? Azért például, mert szeretnénk a saját képünkre formálni a teret. Akár szeretnénk megvalósítani az álmainkat, mert szeretnénk egy olyan konyhát, amit már évek óta tervezgetünk. Itt ugye mindenkinek saját vágya szerint megjelenik a MIÉRT-je. Ez a cél.
- A MIT kérdést az építész fogja behúzni, amikor megrajzolja a ház tervrajzát. Ez a szakmai tervezés. Milyen legyen kérdésre érkeznek a tulajdonságok, amelyek mostmár nem papíron, hanem digitálisan, sőt 3D-ben is megjelennek. Ezek a követelmények.
- A HOGYAN kérdést a kivitelező fogja megválaszolni. Vagyis milyen tevékenységeket kell egymás után véghezvinni ahhoz, hogy a terv megvalósuljon. Tereprendezés, alap, falak, tető, belső munkák stb. Ezek a feladatok.
És már indul is a projekt!
Ha lefordítjuk ezt a gondolatot egy vállalat működésére, akkor megláthatjuk, hogy
- a menedzsment létrehozza a MIÉRT-et, vagyis a célt (persze besegíthetünk neki 😊)
- a business analyst koordinálja a MIT-et, vagyis a követelményeket
- a projektvezető menedzseli a HOGYAN-okat, vagyis a projekthez kapcsolódó feladatokat.
Az én éves tervem
Mint ahogyan most oly sokan, én is megcsináltam az éves tervemet.
1. MIÉRT-el kezdtem!
Miért kell dolgoznom, vagyis mi az, amit el szeretnék érni?
Elővettem és összesítettem a tavalyi számokat, melléraktam, hogy melyek legyenek az idei év számai, hogy profitábilis legyek. Az első miért, az első üzleti érték a profitabilitás. Emellé már el tudok köteleződni és SMART-á tudom tenni és kisebb mérföldköveket tudok hozzá rendelni.
További MIÉRT, hogy hová szeretnék szakmailag fejlődni, mit szeretnék nyújtani az egész éves működésem során.
2. MIT-el folytattam!
Mit kell tennem ahhoz, hogy a céljaimat elérjem?
Ez a szakmai lebontás. Kirajzoltam, hogy milyen tréningeket szeretnék bevezetni ebben az évben, milyen szakmai tartalmakat szeretnék létrehozni. Ehhez a struktúrához egy trello táblát hoztam létre.
Olyan ez, mint egy mindmap, amelyet az üzleti elemzés térképén decomposition diagramnak neveznek.
Ennek mentén készült el a tréning és szolgáltatás pórtfolióm, amely már nem csak a szakmai gerincet, hanem a termékek kapcsolódó követelményeit és tulajdonságait is tartalmazza.
3. Befejező lépés a HOGYAN!
Hogyan fogom a termékeimet eljutni oda, hogy a céljaimat szolgálja?
A feladatokról, a tevékenységekről készült a harmadik tervem:
- Marketing terv, vagyis mit és hogyan fogok hirdetni és milyen éves korlátokat szabok meg hozzá
- Kommunikációs terv, vagyis mit melyik platformon fogok posztolni
- Tréningek, szolgáltatások megtervezése, vagyis hogyan fogom tudni kivitelezni a tervezett elemeket
A HOGYAN terve magas szintű.
A terv részleteit a hónap és a hét tervezésekor dolgozom ki az idő előrehaladtával.
Sokszor nem is érdemes mélyre lefúrni benne. Egyelőre az első negyedév rajzolódik ki erősebben, aztán egyre halványabb a többi. Olyan, mint egy színskála, ha a zöld árnyalatait tekintem át az erőstől a világosig.
Elérendő képességek
Mindezeket követően megvizsgáltam, hogy melyek az elérendő képességeim mind szakmailag, mind szoftverek tekintetében, hiszen ebből is eshetnek ki hogyanok, vagyis olyan teendők, amelyek szükségesek a célom eléréséhez. Ennek eredményeképpen:
- Felkerestem egyik témában egy szakembert, és felkértem, hogy segítsen.
- Bejelentkeztem egy tréningre, amely hasznos és szükséges a célom eléréséhez.
- Illetve már látom, hogy milyen típusú szoftverekre lesz szükségem az évben és azok mekkora költséget jelentenek.
Ez a poszt is a tervem része
Megjelent a MIT elemek között egy halmaz, amely a Szakmai tartalom címet viseli. Már vannak konkrét témák, amelyeket szeretnék megosztani veletek, vannak modellek, eszközök, amelyek használatáról fogok írni az év során.
Volt egy eleme a Szakmai tartalom halmaznak: A tervezés jelentősége, amelyet ezzel a bloggal kipipálok 🙂
A HOGYAN részen pedig megvizsgáltam a lehetőségeimet. Poszt, blog, vagy videó? Vannak akik például workshop, vagy tréning formájában osztják meg az éves tervezés know-how-ját. Az én választásom most a blogra esett.
Ennyire egyszerű lenne?
Sokszor nem bonyolultabb, csak érdemes tisztában lenni a tervezés karakterisztikájával, illetve olyan ez, mint minden más, meg kell csinálni.
A fejben tervezés, higgyétek el, nem hozza ugyanazt az eredményt. 🙂
És hát ne feledjük a blog címét, a cél terv nélkül csak puszta kíváncsiság. Nem kell túltolni, de valamilyen szinten érdemes tervezni, mert meghozza gyümölcsét.
A te tervedben milyen elérdendő képességek szerepelnek?
Amennyiben projektszereplőként azt érzed, hogy tudatosítani, fejleszteni szeretnéd az üzleti elemzés képességeidet, akkor mazsolázhatsz a tréningjeim között.
Figyelmedbe ajánlom a hamarosan induló mentoring programot, illetve az üzleti elemzővé válás legmagasabb fokára eljuttató vizsgafelkészítő tréninget.