Hogyan segíti elő a szervezet gondolkodásmód váltását az üzleti elemző?

Azt hiszem, hogy én is olyan vagyok, akinek a kezében kalapács van és mindent szögnek lát. Akármilyen mondat, esemény, modell kerül a látószögembe, abban azt a lehetőséget látom meg, hogy az üzleti elemzőknek mi lehet a hozzáadott értékük.

Én üzleti elemzés gondolkodásnak hívom, de sokszor  józan paraszti ésszel való megközelítést jelent.

A szög

A minap a következő rajz eredeti verziója került a látókörömbe.
AARON SACHS ÉS ANUPAM KUNDU iránymutatásait jeleníti meg a gondolkodásmód váltásról.

Persze azonnal rajzoltam belőle Inspirálos verziót 😊

És mi a kalapács?

Hogyan tudja segíteni a szervezet gondolkodásmód váltását az üzelti elemző?

Régóta hiszem, hogy az üzleti elemzőnek edukációs szerepe van. Az eszközök, amelyeket használ, vagyis a hard skillek segtik őt, de nem elhanyagolható, sőt véleményem szerint 50-50%-ban fontos tényező az elemző személyisége, vagyis a soft skillek.

Az értékrendjét munkássága által kiterjeszti az egyéb projektszereplők körében. Hatással van, ezért szükséges megtalálnia azt a terepet, hangnemet, és hőfokot, ahol a kapcsolódás leghatékonyabb.

Vegyük sorra AARON SACHS ÉS ANUPAM KUNDU irányelveit, hogy milyen párhuzamokat mutat a két téma: üzleti elemzés és gondolkodásmód váltás.

    • PROFIT helyett a CÉL kerül a fókuszba

Hangsúlyos téma a módszertanban a probléma feltárása, amely zsákutcába jut, ha a pénzkérdéshez jutunk. A pénz nem jelent üzleti értéket. Ilyenkor tovább kell kutatni, ásni, hogy milyen valóban üzletileg értékes elemet szeretnénk mozdítani, amely már cél lehet számunkra. Ügyfélszerzés, vagy reputáció, akár piaci részesedés növelése.

    • A HIERARCHIA helyett a NETWORKING a közös munka kapcsolódási formája

Volt szerencsém olyan környezetben dolgozni, ahol a projektsikert a hierarchia helyett a networking segítette elő. A kávézó dedikáltan megbeszélések helyszíne volt, a projekttérben a megbeszélésünkhöz a vezérigazgató úr simán leült és megkérdezte, hogy hogy vagyunk és min dolgozunk. Partnerség és kapcsolódás volt fókuszban. A projektet a kölcsönös tisztelet segítette elő. Megbecsülve éreztük magunkat.

    • KONTROLL helyett FELHATALMAZÁS

A felhatalmazás a delegálás jelenlétét, a felelősség átadást és vállalás mértékét mutatja. Nem feladatokat kapnak és annak eredményét visszakérik, hanem keretet kapunak. Azon belül maguk határozzák meg a tudásuk, tapasztalatuk és kreativitásuk függvényében, hogy mikor milyen feladatot végeznek és ez hogyan juttatja el őket az eredménytermékig. Ilyenkor a kivitelezés saját személyiségünk és kompetenciánk függvénye.

    • TERVEZÉS helyett a KÍSÉRLETEZÉS

A kísérletezés a “hibázás” lehetőségét hozza magával, amelyet nem minden szervezet visel jól. A tervezés folyamata része az üzleti elemzők munkájának. A kérdés inkább az, hogy a tervezést mire használjuk, hogy felelősségre vonjunk, ha eltérés van, vagy iránymutatást adjon. Az agilis módszertanoknak célja ebben kultúraváltást hozni, de tudjuk, hogy ez rendkívül nehéz. A “Mit nem csináltunk jól a tervhez képest?” helyett teret adni annak, hogy “Nem sikerült, de újrapróbálkozunk, tanulva az előzőekből!” komoly előrelépés.

    • TITKOS helyett TRANSZPARENS

A tisztánlátás elengedhetetlen előfeltétele a sikernek. A legtöbb ellenállást az információhiány okozza. Mivel jó gondolkodású, okos, kreatív emberek dolgoznak együtt, ezért az információra szükségük van, mind a keretek, mint az elköteleződés érdekében.
Például, ha nem transzparens, hogy mi a probléma, akkor jellemzően mindenki más problémát szeretne megoldani. Az egymás mellett elcsúszás kockázata növekszik és a megoldás elégedettségi foka kérdésessé válik.

Ezen a ponton nem kihagyható a saját szerepünk transzparenciája. Azt tapasztalom, hogy nehezen kommunikáljuk le, hogy ki kicsoda és mit csinál az együttműködés során és ezzel egymás tyúkszemére léphetünk.

A hozzáadott értékünk

Üzleti elemzőként komoly szerepünk van a fenti témákban edukálni a környezetünket. Nem várhatunk arra, hogy ha majd a másik, akkor én is.
Hol van a saját értékrendünk ebben? Hogyan szeretnénk a fenti értékrendeket képviselni?

A gondolkodásmód váltás értelmezhető az egyén, a csapat és a szervezet szintjén egyaránt. Sokan várják, hogy a szervezet definiálja az irányelveket és akkor majd lekövetik.

Fontos, hogy a szervezet szintjéről érkezzen változási igény, de a változást az egyén fogja meglépni. Az egyén gondolkodásmódja változik meg, a szervezetnek ebben támogató, iránymutató szerepe van. Mint amikor a gyerek felvételizik, akkor én tudom mit szeretnék, de neki kell kiviteleznie. 🙂

A szervezetnek van zászlaja, amire a célt rá lehet tűzni, de a zászlót mi egyének fogjuk tudni vinni.

Addig is érdemes gyakorolni. Minden nap csak egy gondolat erejéig fókuszban tartani a fenti értékeket.
Például megbeszélés előtt feltenni magunknak a kérdést, vajon transzparens minden információ, amire szükség van? És a bátrabbak hangosan is feltehetik a kérdést 😊

Ha az elején még nem is érkezik érdemi válasz, de a bizalom mindenképp épül. Ezáltal pedig nagyobb esélyünk van megtudni, ha mégis egyszer majd hiányzik valami. Ez pedig már a MI sikerünk (IS).

Hasonló napi gondolatokért csatlakozz az Insprl Facebook oldalhoz.

Márciusi Insprl kampány részeként kialakítjuk a Business Analyst Körképet!
Ehhez nem kell mást tenned, mint kitölteni a kérdőívet.
A kitöltők között április 1-én egy napos tréning lehetőséget sorsolok ki!
Légy te is része a Business Analyst Körképnek!

A gondolkodásmód erősítésével a tréningjeimen is találkozhatsz.

Mennyire volt értékes, hasznos számodra ez a tartalom?

Mivel hasznosnak, értékesnek találtad...

Oszd meg bátran másokkal is! 🙂

Sajnálom, hogy ez a tartalom most nem nyerte el a tetszésed...

Köszönöm a visszajelzésed, a szavazatod rögzítettük!

Kérlek segítsd a munkámat, és pár mondatban írd meg mit hiányoltál vagy hogyan lenne számodra hasznosabb ez a tartalom?

A fejlődésedhez a következő tréningekkel tudlak hozzásegíteni:

Gintl-Reszegi Mária

2021. február 10.

Szia. Marcsi vagyok. Üzleti elemzés gondolkodás megerősítésével foglalkozom tréningek, mentoringok, tanácsadás és közösségi tevékenységek keretében. Ezt a blogot én írtam neked.

korábbi írások

Szakmai közösség, ami nemcsak tudást, hanem szemléletet is ad

Szakmai közösség, ami nemcsak tudást, hanem szemléletet is ad

„Nem ezt kértétek!” Ezt kaptam visszajelzésként, amikor jeleztem a fejlesztőnek, hogy nem a követelmények szerint működnek bizonyos funkciók a szoftverben. A fejlesztő levezette, hogy a felületen megjelenő hibaüzenet matematikailag megfelel a követelményeknek. És hogy...

A Jövő Üzleti Elemzője: 5 Kulcskérdés, amely Segít Felkészülni a jövőre

A Jövő Üzleti Elemzője: 5 Kulcskérdés, amely Segít Felkészülni a jövőre

A jövő üzleti elemzője számára kulcsfontosságú az alkalmazkodóképesség és az aktív önfejlesztés: a technológiai fejlődés és a munkaerőpiac változásai új készségek elsajátítását teszik szükségessé. A szakmai siker érdekében érdemes tudatosan tervezni, stratégiai gondolkodással dolgozni, értéket teremteni, valamint építeni a szakmai kapcsolatokat és az adatelemző képességeket. Az önreflexió és a célorientált fejlődés elengedhetetlen ahhoz, hogy 2025-ben is versenyképesek maradjunk.

A jelen feltárásának jó kérdései

A jelen feltárásának jó kérdései

A problémák és helyzetek alapos feltárása kulcsfontosságú egy változás vagy projekt sikeréhez. Ez segít megismerni a kiindulási állapotot, értékelni a változás előnyeit és azonosítani a hiányosságokat (GAP-eket). Ehhez különböző kérdéstípusokra van szükség, például általános, „miért”, „hogyan”, „mi történik, ha…?”, valamint időbeli és érintettekre vonatkozó kérdésekre. A kérdések kombinációja biztosítja a teljes kép megértését, ami segíthet az ellenálló témagazdák meggyőzésében is.

címkék

ez megvan már neked?

Business Analyst Körkép 2024

Business Analyst Körkép 2024

2024-ben ismét megkérdeztük az üzleti elemzőket a business analyst lét helyzetéről, kihívásairól és céljairól, az eredményekből pedig megszületett a Business Analyst Körkép 2024. A részletes infografikából megtudhatod, hogyan látják magukat és a szakmát az üzleti elemzők és más projektszereplők.

BA KARAKTER #6 – BA DAY 2024

BA KARAKTER #6 – BA DAY 2024

A BA magazin hatodik száma 2024. november 11-re, a magyar BA DAY napjára jött létre. Ebben a számban többek között olyan kérdésekkel foglalkozunk, hogy miért fontos az elvárás menedzsment, hogyan illeszkedik az üzleti elemzők munkája a Scrum keretrendszerbe és hogy mi a hasonlóság egy BArbeque és a BA munka között.

BA KARAKTER #5 – Transzformáció

BA KARAKTER #5 – Transzformáció

Egy magazin, amelyben arra kaphatunk választ, hogy
• „Miért olyan nehéz transzformációs programot futtatni”.
Szabó Gabriella összegyűjtötte tapasztalatait és best-practice-eit, annak érdekében, hogy ezeket a „mammut” méretű projekteket hatékonyabbá tehessük.

itt követhetsz

Ba Talk - Üzleti elemzés nem csak üzleti elemzőknek

Mária Gintl-Reszegi PMI-PBA

Üzleti elemzés tréner / Mentor / Professional Business Analyst / Insprl alapítója

osztani ér